NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-06-16, 02:40
Magdalenas broder, Wilhelm Bodin, var bosatt i Torneå och där verksam som tullskrivare åtm. 1751-64, vilket torde vara skälet till hennes flytt dit. De var tydligen kusiner till en Brita Klingberg, dotter till Olof Bodins syster Cecilia Olofsdotter. Deras farbror, tidigare nämnde häradsskrivaren Lars Olofsson Bodin, avlider i Nedertorneå 1757-01-14, 45 år gammal. Wilhelms vidare öden är mig dock okända.
 
Vidare, till min stora förtjusning noterade jag idag att det finns skrivelser till Kungl. Maj:t bevarade med såväl Casper Fredrik Blomfelt (1 st.), Olof Bodin/Ottiliana Blomfeldt (1 st.) och Samuel Blomfelt (13 st.) som avsändare. Dessa ska givetvis undersökas på Riksarkivet snarast möjligen. Två brev från den sistnämnde, daterade 1719-07-04 och 1755-04-06 verkar särdeles spännande. Dessa har nämligen förutom Samuel själv även hans rättsinnehavare som avsändare, vilket därför också med tanke på brevens dateringar och adresserad myndighet (Kammarkollegium) torde gälla hans adelskap. Därtill är fem brev daterade före adlandet, det tidigaste 1713-03-06.
 
Beträffande syskonen Blomfeldts ev. finländska ursprung må nämnas att Casper Fredrik enligt Steckzén inledde sin karriär som volontär i Nylands regemente (!) under överste Gotthard Wilhelm von Budberg som 1710 var stationerat först i Pernau, därefter i Riga som del av Rigiska garnisonsregementet. Till saken hör att de svenska trupperna där och då huvudsakligen ska ha bestått av finländare:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Riga#1521_till_1721:_Kampen_om_Riga
 
Notabelt är också att samma namn ges de finländska Blomfeldtarnas barn på 1700- och 1800-talen som Diedrichs, Casper Fredriks resp. Ottiliana Blomfeldts: Henrik, Johan, Fredrik, Carl, Magnus och Wilhelm. En ren slump?
 
Även om det skulle visa sig stämma att Casper Fredrik och/eller Ottiliana faktiskt är födda i Riga eller i varje fall Livland, utesluter ju inte det i sig att föräldrarna härstammade annorstädes ifrån. Mina ögon förblir öppna...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström