NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16
Skrivet av: Nils Axel Braathen skrivet 2001-03-25, 16:23
Hei igjen, Fredrick, og takk for opplysningene!
 
Jeg har dessverre ingen kunnskap om Johannes Andreasson og hans etterkommere -- men litt kan jeg kanskje bidra med allikevel:
 
Det beste hjelpemidlet når du skal lete etter slektninger i Norge er Digitalarkivet som du finner på http://www.hist.uib.no/arkivverket/. Her kan du bl.a. gjøre landsomfattende søk i folketellingen i fra 1865 (+ 1801 og 1900). (På http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd/folketellinger.html kan du i tillegg søke i folketellingen fra 1875.) Søkene kan avgrenses etter fornavn, etternavn og fødested -- men for innvandrere fra f.eks. Sverige, så er dessverre vanligvis bare landet de ble født i registrert. For hver person gis det også opplysninger om andre personer på samme bosted -- for eksempel ektefelle og barn.
 
Jeg gjorde et søk i 1865-tellingen etter en person med fornavn Johannes*, etternavn Andreas* og fødested Sver*, og fikk opp en liste med 17 mulige kandidater i 4 ulike fylker. En god del av disse kan umiddelbart utelukkes, fordi alderen ikke stemmer. Blant de aktuelle virker de som bodde i Sarpsborg (i østfold), i Eker (i Buskerud, ikke så langt fra Drammen, hvor Oluf slo seg ned) og en av de to i Våle, mest interessante. 
 
Det er imidlertid også mulig at Johannes -- på samme måte som Oluf -- brukte et annet etternavn enn Andreasson. Oluf er registrert både som Anders* og  Andersson. Han var for øvrig skipstømmermand, og hadde i tillegg til Karen Marie en sønn som het Andreas (født 1860) -- som jeg tror utvandret til New Zealand. Dessverre så vet jeg ikke når Oluf døde, men det må nødvendigvis ha vært etter 1865.
 
Jeg ønsker lykke til -- og hører gjerne fra deg igjen om du skulle klare å verifisere hvem som er din Johannes. (Jeg har for øvrig min egen Johannes -- en sønn på 5 år, som er oppkallt etter sin rumenske bestefar.)
 
Vennlig hilsen
 
Nils Axel Braathen