NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16
Skrivet av: Fredrick Andreasson skrivet 2001-03-24, 01:45
Hej Nils!
 
Jag härstammar inte från Andreas Jansson, men däremot från hans äldre broder, Johannes Jansson  
(1802-1880. Han gifte sig 1828 med Märta Andersdotter (1805-1886), som varifrån Svarttjärn.
De fick 10 barn i äktenskapet, däribland min farmors farfar, Andreas Johannesson. Hans yngsta dotter, Katarina (1849-1904), drabbades av ett tragistkt, men för tiden inte ovanligt levnadsöde.
Av hennes 10 barn så var 9 dödfödda och det enda barnet som levde tillräckligt länge för att hinna döpas, Adolf, dog bara 6 dagar gammal.  
Andreas Johannesson (1837-1905) gifte sig 1864 med Stina Greta Olsdotter (1844-1934) som liksom sin svärmoder också var ifrån Svarttjärn. I det äktenskapet föddes sex barn varav fem söner och en dotter. De två äldsta sönerna emigrerade till Amerika, men den äldste sonen, Johan Emil,återkom och gifte sig med sin syssling Anna Maria Gustafsson och fick med henne 7 barn. Den näste äldse sonen Albert emigrerade som sagt till Amerika och om hans öde vet jag intet. Den yngste sonen, Viktor Andreasson (1880-1951) som kom att bli min farmorsfar delade gården tillsammans med sin tre år äldre bror, Oskar Andreasson (1877-1928).
Viktor Andreasson gifte sig sedan med sin hushållerska, Anna Maria f Thomasson (1886-1937) och fick med henne fem barn. Näst äldsta barnet och tillika äldsta dottern, Annie (1908-1990) kom att bli min farmor.
 
P.s
Olof även ibland kallad Olle som du härstammar ifrån står i husförslängden som utflyttad till Tunhem år 1853. Nu finns det två olika Tunhem att välja på vid denna tid. Jag chansade på att det var den i Älvsborgs län eftersom det låg bättre till geografiskt och mycket riktigt hittade jag honom där. Det jag undrar är hur han därifrån hamnade i Norge. Hans ett år äldre bror, Johannes står i husförslängden antecknad som utflyttade till Norge år 1855. Vet du vad som hände honom?
Jag är mycket intresserad av vad du har om Andreas Jansson ättlingar, särskild dem norska.
 
Tack på förhand (det är bra norska släktingar)
 
 
Fredrick Andreasson
Bruksgatan 24A
S-667 32  FORSHAGA