NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-16
Skrivet av: Fredrick Andreasson skrivet 2001-03-14, 01:25
Hej Nils!
 
Jag ber om ursäkt för att jag har dröjt med svaret, men här kommer iallafall lite uppslysningar om din (och min) släkt:
 
Jan Olsson var bonde i Alsbyn, Laxarby och dog där 1813 av rödfeber. Hustrun, Kerstin Ersdotter som sedemera gifte om sig med bonden Nils Olsson , avled 1836 i Suled, Laxarby.
 
Jan Olsson far är sannolikt identisk med en Olof Segolsson som avled 1764 i Lofterud, Vårvik socken. Jag har dock inte hittat honom i någon födelsebok och i bouppteckningen efter Olof Segolsson så nämns han inte över huvudtaget, så det är inte helt klarlagt än. Moder hette Anna Olsdotter, född omkring 1715 enligt husförslängd och dog 1794 i Lofterud.
Kerstin Ersdotters far hette Erik Olsson och var född 1731 i Backa och avled 1808 i Suled. Hennes mor hette Marit Persdotter och var född 1742 i Solvik och avled 1809 i Suled. Marits far hette Per Larsson och modern Kerstin Svensdotter och båda var omkring födda 1698. Jag har inte någon uppgift när de dog då detta kräver en genomgång av hela Laxarby dödbok.
 
P.S.
Till sist undrar jag hur du härstammar från Andreas Jansson. Är det via sonen Göran som hade åtminstonde 36 barnbarn måntro?
 
Med vänlig hälsning
din slekting
Fredrick Andreasson