NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-12, 18:16
Hej Håkan.
 
Vad jag kan se så är Fredr. Jacobi eventuellt densamma som Friedeman Gotlob Jacobi eller möjligtvis en son till Friedeman Gotlob Jacobi eller i alla fall en släkting. Jag vet inte när Friedeman Gotlob Jacobi är född och han kanske är för gammal 1789. Jag har för mig att Kasper Fredrik Blomfeldt och systern Ottiliana även har Friedeman Gotlob Jacobi som fadder till sina barn på 1730-talet, så 1789 kanske han hade varit för gammal. Friedeman Gotlob Jacobi var gift 1. med Anna Thelai, 2. med Anna Brita Blomfeldt. Jacobi hade rätt många barn ihop med Anna Thelai, men jag har tyvärr inte skrivit upp dessa.
 
De 3 jag vet är, Carl Petter Jacobi, Johanna Lovisa Jacobi, Martha Elisabetha Jacobi ( finns kanske en feminin form av Jacobi ? )
 
Friedeman Gotlob Jacobi har vid ett av sina barns dop en fadder som måste vara en släkting till honom, Kyrkoherden uti Lifland, Carl Wilhelm Jacobi, de har även Palmstruck ( också ursprung från Livland )flera ggr som faddrar och Morath ( Pereswetoff/Morath ), också en annan kyrkoherde från Livland Mikael Roggon finns med, och pastorskan uti Lifland Lovisa Margareta Roggon
 
Anna Brita Blomfeldt är ovan omtalade Kasper Fredrik Blomfeldt och Brita von Gardens dotter.
 
Familjen Stenman förekommer väldigt mycket bland Erik Johan Baudins barn som faddrar. Jag tror att EJB på något sätt är släkt med Stenmans som ursprungligen kom från Gävle. Likaså Erik Johan Baudins barn har Stenmans som faddrar när de i sin tur får barn sedan.
 
Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldt har inte någon som heter Stenman med bland faddrarna till sina barn, men däremot en del andra personer som EJB anlitar som faddrar, dvs, troligtvis syskonen Blomfeldts faddrars barn. EJB är en generation yngre än Blomfeldts, men har också namn som Morath ( Pereswetoff/Morath ), Lang, Langman, Lung bland sina faddrar
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-12 18:18)