NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-05, 16:19
Du är fenomenal, Kristian. Tack för länken som jag inte visste fanns, nu har jag också registrerat mig. Vilka fina uppgifter du har hittat. Detta hade jag inte hittat själv.
 
Jag vet inte var uppgiften kommer ifrån att syskonen Blomfeldt skulle vara födda i Riga. Troligtvis är det kanske en gammal felaktig nätuppgift som har spridit sig, tyvärr är det så ibland. Deras födelse har jag aldrig kunnat verifiera i någon originalkälla, utan det enda jag har sett något som är en antydning om var de är födda, är att Kasper Fredrik Blomfeldt anges vara född i Livland i sin vigselnotis.  
 
Jag håller med dig om att de inte troligtvis kan knytas till det lettiska Livland, och du har verkligen fått fram ett högintressant spår i nuvarande Estland. Didrik Blomfeldt låter som en mycket trolig bror till Kasper Fredrik och Ottiliana. Namnen och giftermålen som du skriver, stämmer bra överens med syskonen Blomfeldts val vid giftermål och val av namn. UTMÄRKT BRA  jobbat, att få fram dessa uppgifter, Kristian.  
 
Om man slår ihop uppgifterna vi har nu, så kan de vara i alla fall 4 troliga syskon Blomfeldt, Johan Henrik Blomfeldt ( som får sonen Johan Jakob 1712 i Ör ), ovan nämnde Didrik Blomfeldt, Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana ( skrivs ibland som Otto Juliana ) Blomfeldt.
 
Jag har lånat 3 st tjocka böcker igår på biblioteket om kriget i Livland för att se om Kasper Fredrik Blomfeldt nämns i dom. Har knappt inte tittat i dom än, men vid en snabbtitt så är både Lorens von Nummers och Gideon Fock nämnda. Även om Kasper Fredrik inte skulle vara omnämnd i dessa böcker, så kan vi vara stolta över honom ändå. Det var hemska slag och många som dog, så nog är han en hjälte alltid.
 
mvh
Carina