NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-04-28, 03:09
Jag har också tänkt att Kasper Fredrik och Ottiliana kan komma från en okänd gren av släkten Florin / Florinus på fädernet, dels för att de några gånger förekommer som faddrar åt samma barn som Gabriel Calimnius och Josef Calimnius, och deras hustrur som båda hette Fjellström. Gabriel och Josef Calimnius farmor är Anna Thomasdotter Florin.
 
Jag har tittat i Ör C:2 bild / 42, sid / 77 på vilka som var faddrar till Kasper Fredrik och Ottilianas eventuella brorson Jacob Johan Blomfeldt när han föds 1712 i Ör, men jag fick inte ihop någon släktanknytning här heller, men det är en för mig helt okänd socken och jag känner inte till något om människorna i Ör, så det blir till att lära känna lite nya bekantskaper och det är ju alltid roligt.
 
Jacob Johan ifrån Tobräcka född 7/1 1712
Fader, Fänrik ädle och manhaftig Johan Henrik Blomfält, Moder, ädla ? fru Helena Johanna Apelgren
Vittnen: Fänrik Torsten Hager och Nils Bengtsson på Tobräcka, Madam Elisabeth ( Tysk ? ) i Tobräcka, pigan Anna Nilsdotter ibm
 
Sedan har jag liksom ni andra funderat på om det finns något band till Johan Holst ( tack Constantinus för berättelsen om Johan Holst snedsprång, det är alltid roligt att få en liten historia om personen också ) då han verkar till att finnas i närheten av i alla fall Kasper Fredrik. Därför tittade jag vilka som var faddrar vid hans dop för att se om jag på det viset kunde finna en Florin / Blomfeldt / Buddenbruck men det blev en nitlott där också, men jag skriver upp Johan Holst faddrar ändå, ifall någon annan kanske vet mer om Gävlefolket än jag själv gör, jag har även sett som ni, Constantinus och Kristian har skrivit innan att de använder sig av nästan samma namn.
 
Gävle Heliga Trefaldighet CI:1 bild / 14, sid / 9:
 
Jean ( Johan ) född 18/6 1695, fader Marcus Holst, moder Judit Cambo,  
vittnen: Prosten mag. Joh: Hen: Schäfer, Er Jasp: Biörsson, Råd. Otto Hansson ( Reinboth ? ), Hr Fiskalen Carl Wargs hustru, Hr prosten Schäfers moder Anna ( jag kan inte tyda hennes efternamn ), Hr Borgmästaren Salins hustru
 
Kristian , vad bra att du beställt de tre intressanta lexika, kanske svaret finns där. Likaså tror jag nu som du Constantinus att svaret kan finnas om man söker i Livland.
 
På nätet står det att Riga är Kasper Fredrik och Ottilianas födelseort, något som jag aldrig har sett i de riktiga källorna, däremot står det vid Ottilianas vigsel 1725 i Segersta ( X ) att hon var född i Livland och hennes boställe var Mårdnäs, men ingenting om Riga. Vid något av både Kasper Fredriks och Ottiliana Blomfeldts barns födelse, så förekommer general Carl Morath med fru och dotter som faddrar. Jag såg i Wikipedia att Carl Morath skulle vara av rysk adel och hette Pereswetoff-Morath.
 
Bara en sidouppgift: Jag har för mig att släkten Florin / Florinus har anknytning till Pemar i Finland. Den förlorade sonen Erik Johan Baudins son Anders har jag för mig blev gästgivare i Pemar i Finland, likaså får Erik Johan Baudin ett barnbarn ( efter sin död ) 1826 som döps till Ottiliana Carlista ( Baudins dotter som levde med resandefolket är modern ).
 
Spåret Buddenbrock känns brännande och spännande tycker jag, alla namnen finns hos Buddenbrocks som finns hos syskonen Blomfeldt.