NULL Skriv ut sidan - Blomfelt

Anbytarforum

Titel: Blomfelt
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2015-04-19, 12:52
Jag hade fått för mig att uppgiften var felaktig (och sammanblandad med Casper Fredriks), men det visade sig alltså stämma och nu också bekräftas av bouppteckningen ifråga. Då finns följaktligen (minst) två bevarade exemplar av detta sigill.
 
Den spontana misstanken är att Casper Fredrik trots allt är en äldre halvbror till Jacob, vilket inte kan uteslutas då någon åldersangivelse för Johan Henrik ej kunnat noteras. Att två officerare med samma ovanliga efternamn och identiska sigill ej skulle vara släkt verkar osannolikt och något exempel därpå har i vart fall jag ej stött på.
 
Samtidigt förbryllar förstås det faktum att Johan Henriks eget sigill tydligen var annorlunda samt uppgiften från Västgöta-Dals räkenskaper 1711 om kompanibrodern Pattkull: lärer inga arfvingar hafva, äfven så Blomfelt. Vad gäller det förstnämnda skall jag vid tillfälle göra ett återbesök på Krigsarkivet för en dubbelkoll och se om det ev. finns fler exemplar. Det vore också intressant att veta mera om hur vanligt/ovanligt det var bland officerare med att far och son förde olika sigill och i så fall varför. Vad gäller det andra så indikerar både den kryptiska meningen i sig och det osäkra lärer att någon definitiv slutsats ej kan dras.  
 
Jacob Blomfelt börjar f.ö. sin militära bana redan som 15-årig volunteur år 1727 vid Drottningens livregemente i Stralsund, varför man kan anta att han och modern begav sig dit snart efter faderns försvinnande i samma trakt. Hans svärfar torde ha varit den gamle karolinen Erasmus Henrich Schneider, adl. von Weissmantel, generaladjutant vid samma regemente.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström