NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: hans skrivet 2006-12-29, 17:23
Mange takk for din lange og hyggelige mail! Ja, jeg forsker på min slekt og velger meg ut visse områder som jeg fokuserer på. Veldig fint med denne siden som gjør det mulig å kombinere våre ulike funn. Jeg har fokusert en del på den militære graden til CV Beetzen. Din tolkning har jeg faktisk fått tidligere av godt skolerte svenske slektsforskere. Men jeg godtok ikke dette sånn uten videre. Henvendte meg derfor til tyske myndigheter så opplyste om at CV Beetzen var å anse for Stadt-general av grad, jfr. betegnelsen Platz-Major. Din tolkning m.h.t. en underbetalt Major ble totalt forkastet. Det var en spesialist som avga erklæringen om graden Stadt-General. Forholdet ble undersøkt grundig før standpunkt ble tatt. Dette er ikke noen scam-mail jeg har fått eller annet, men meil fra seriøst hold.

Har også forsøkt å finne mer ut om adelsskap i Tyskland. Fikk faktisk brev fra Justisdepartementet der om at adelen var avskaffet i Tyskland for lengst, jfr. lovbestemmelse fra Weimarrepulikkens tid. Jeg synes at dette virker rart i og med at vi kjenner til Prinsen av Hannover som er gift med Mer Highness Caroline av Monaco.

Det virker som å være uløste gåter her. Hvor kom CV Beetzens forfedre fra. Med navnet Beetzen så er det et sted i Luxenburg som heter Betzdorf og et sted i Tyskland som heter Beetzendorf ? Kan det være noen koplinger her.

Ja, jeg har virkelig mange slektninger å forske på, også de som jeg har fra USA. Ville vært interessert i å finne ut hvor Bryngel Bryngelsson kom fra, dvs. han som var gift med Anna Lisa von Beetzen. Men merkelig nok så finnes ingen videre spor, så vidt meg bekjent. Har snakket med en slektning fra Sverige som mener at jeg også er i slekt med Halvard Bryngelsson, dvs. han som fikk hele Klevmarken av kong Karl den 12. Men noe sikkert bevis for dette har jeg ennå ikke. Kanskje noen kan hjelpe til her ?

Skulle gjerne hjulpet deg med dine spørsmål, men jeg har ikke svar her. Tror det er lurt å spørre noen som er nærmere plassert i Sverige og som kjenner forholdene bedre akkurat på de punkt du spør om.

Ha det bra, og godt nytt år!