NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: Berit Ahlen skrivet 2006-11-15, 17:39
Hej Hans
Det är alldeles riktigt att medborgarskapet inte var avgörande för vilket land man kämpade för. Man verkar ha bytt sida ganska enkelt ibland. Förmodligen skulle det inte blivit något slag vid Poltava om inte Karl XII haft 12.000 kosacker till sitt förfogande. Jag menade bara att jag anser att von Beetzen var svensk och inte tysk som du antydde vid ett tillfälle.
Riksadligt adelskap var nog inte märkvärdigare än något annat adelskap på den här tiden. Ridderligt stånd uppfattar jag som att familjen hade rätt att delta i torneringar och annan gemenskap mellan adelsmän.
Christoph Beetz blev löjtnant 1712, kaptenslöjtnant 1713, ryttmästare 1715, efter preussisk fångenskap gick han med krigshären över till Norge och blev därefter utnämnd till stabsmajor 1721. Slår man upp stabsmajor i SAOB så står det ”stabsmajor - major som inte åtnjöt majors normala lön”. Detta gäller också t.ex. stabslöjtnant. Men - om de hade lägre eller högre lön framgår inte. Det skulle vara intressant att veta. Kanske Olle Elm eller någon annan kan hjälpa oss?
Den bok om familjen Giers som du talar om var den som jag refererade till vid mitt senaste inlägg. En del födelsedata är felaktiga men det uppvägs mer än väl av annat intressant. Du verkar vara trägen med att vilja ta redan på så mycket som möjligt om familjen. Roligt att det finns ännu mer att läsa.
Har du förresten försökt ta reda på något om din anmoder Anna Lisa von Beetzens make Carl Olsson? Hans födelseår är svårt att fastställa. Uppges i olika husförhör vara född 1748, 1758 och 1762. Nils Lindbergh har en teori om att han skulle kunna vara son till dragonen Olof Axelsson Korachfelt i Bro, denne Olof fick nämligen en son Carl den 3 eller 5 juni 1758. Även Anna Lisas födelse har för mig varit svår att fastställa, hon uppges vara född omkring 1771 och det stämmer bra med dödsåret, men när och var? De flesta av hennes syskon är födda i Göteborgs garnisonsförsamling eller Forshälla, de yngre i Bro, men där har jag inte hittat varken henne eller den yngsta brodern, född omkring 1766. Vad har du för uppgifter?
Jag har hittat en gammal efterlysning på anbytarforum. Bohuslän från januari 2004, en norrman som vill ha upplysningar om Carl Olsson gift med Anna Lisa Batz (ja, det står så). Det verkar troligt att det är samma familj som du härstammar från. Ni bör vara nära släkt. Kanske något för dig att hjälpa till med?
Mvh Berit Ahlén