NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: Berit Ahlén skrivet 2006-02-19, 19:50
Hans Johansen
Efter vad jag förstår är du mycket intresserad av Christians von Beetzen grad. Jag har också tänkt en del på det, men utgår från att han, som det står på tavlan, var svensk stabsmajor. Visserligen blev han adlad av Karl VI, men det var ju på den svenske kungens, Fredrik I initiativ. Dåvarande Fredrik av Hessen och von Beetzen stred ju samtidigt i Norge 1716-18 och förslaget till adelskapet skall ha varit ett tack för Beetzens insatser där. Särskilt under 1700-talet var det mycket vanligt att man begärde en utländsk titel eller medalj från ett främmande statsöverhuvud om man ville belöna någon. Beetzen kan mycket väl ha blivit utnämnd till tysk general och kan ha haft någon tysk uniform på sig när han avporträtterades, han var ju därmed inte svensk general. Beetzen var född på svenskt territorium (svenskt sedan mer än tjugo år) och stred för Sverige, fast jag tvivlar på att han kunde svenska. Det behövde han ju inte, militära order i de svenska arméerna på den här tiden gavs ju i regel inte på svenska. Det som förbryllar mig är ditt uttryck att kalla Sverige för en främmande makt, eller har jag missuppfattat dig? Vorpommern med Stralsund förblev svenskt ända fram till 1814 och Beetzen kan ju betraktas som lika svensk som en gotlänning.

De ryska regenterna var särskilt ivriga att be de tyskromerska kejsarna om titlar och medaljer. Katarina II bad bl.a att hennes älskare Potemkin skulle få titeln tyskromersk riksfurste, detta översattes sedan till rysk storfurste. Det var inte alltid som man lyckades i sin begäran. Potemkin fick på begäran ordnar från bl.a. Preussen och Polen, den danska Elefantorden och den svenska Serafimerorden, däremot nekades han vissa tyska ordnar och fick inte heller den brittiska Strumpebandsorden. Brevväxlingen om belöningarna regenterna emellan lär vara mycket underhållande (Simon Sebag Montefiore).

Det är väl inte omöjligt att det någonstans kan finnas korrespondens mellan Fredrik I och Karl VI om ärendet. Man kan jämföra med de utländska utnämningarna på 1800- och 1900-talet inom familjen Bernadotte. När prinsarna Oscar och Gustav VI Adolfs söner genom borgerliga giftermål förlorade sina prins- och hertigtitlar blev de utnämnda till grevar af Wisborg genom storhertigdömet Luxenburg, de blev därmed inte svenska grevar. Prins Carl förlorade sin titel när han gifte sig borgerligt men blev åter prins genom svågern Leopold III av Belgien, han blev därmed inte svensk prins. Vår svenska drottning Viktoria blev före första världskriget utnämnd till hedersöverste vid ett tyskt regemente och fotograferades till häst iförd paraduniform med pickelhuva. Om Beetzen blev utnämnd till general av Karl VI ser jag det mer som en hederstitel. Det som förvånar är väl att det dröjde mer än femton år efter insatsen i Norge innan han blev adlad, men även andra tjänster som han gjort kan ha spelat in.

Beträffande den Nicolai Giers du frågar efter var han mycket riktigt en ättling av familjen Giers (finsk eller rysk? – Finland var ju ryskt storfurstendöme fram till 1917 – titeln storfurste av Finland ingick i den svenska kungatiteln fram till 1809 då den övertogs av den ryske tsaren). Nicolai var barnbarn till Carl Cornelius Giers född 1748 som räknas som stamfar till den ryska grenen (en del räknar hans far Lorentz som stamfar). Denne Carl Cornelius var syssling till Carl Joachim von Beetzen. Om Carl Cornelius’ farfar, Lorentz Giers står det på en del ställen ”skall ha blivit adlad under fälttåget i Norge”, några bevis för detta har inte påträffats. Men det kan ha gett upphov till namnet de Giers. Nicolai var ryskt sändebud i Stockholm under några år på 1870-talet, gift med Olga Cantacuszéne (”Släkten Giers från Göteborg”, Gen. fören. nr 5 1943).

Till sist ber jag om ursäkt för ett skrivfel i mitt senaste inlägg till dig: jag skrev ….viktig uppgift som födelsedatum …, skall givetvis vara dödsår.
Mvh Berit Ahlén