NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: hans skrivet 2005-12-08, 01:49
Hei!

Jeg har lest litt i de detaljerte meilene. Virkelig masse data som jeg med tid og stunder får sette meg inn i. Skulle likt å ha noen originale kildehenvisning hvor jeg kunne fått bekreftet ulike forhold. Men noen kildehenvisninger er det jo. Ikke lett å navigere fra 1600-1700-tallet av slektsmessig sett.

Har vært interessert i å få avklart Beez von Beezens grad mest mulig klart. Det nærmeste jeg har kommet er han utifra svensk aktivitet har hatt en stabsmajors grad, dvs. vært en regimentssjefs nære medarbeider med ansvaret for den indre aktivitet i regimentet. Avlønningen opplyses av slektsforsker å ha vært litt under en Majors grad. Fra tysk side opprettholdes fortsatt at han må anses for å ha vært en general. Jeg har betvilt dette standpunkt og ønsket beviser. Det opplyses jo bl.a. at Beez von Beezen var Regimentssjef allerede 20 år gammel.

Det er vanskelig å vite sikkert hva som skjedd på 1700-tallet, men hvis den tyske militære graden virkelig var "General" så innehas sikkert beviser for det.

Et poeng er jo at Beez von Beezen var tysk statsborger og dermed først og fremst hadde en tysk militær grad. Kanskje han ikke kunne svensk ? Kanskje han ikke kunne komme høyere enn Major under en fremmed krigsmakt ? Jeg vet faktisk ikke hva de tenkte på denne tiden.

Det som ihvertfall virker klart er at Beezen ble adlet av Den tysk-romerske keiser og da betyr det vel uansett lite hvilken militær grad han hadde.