NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: Berit Ahlén skrivet 2005-11-10, 20:10
Komplettering till Per B. Lilje brev 7 april: g) Johan Christoffers dotter Catarina Lovisa avled 1821 i Skredsvik (dödbok).
2) Britta Sophia född 1727, gift 1744 med Conrad Gregersson Hammar (kyrkböcker Dragsmark o. Bokenäs)
3) Anna Maria född 1729, gift I 1750 med Gabriel de Moine, gift II 1752 med Johan Ludvig Winding (Bengt Elling)
5) Carl Joakim och Anna Helena hade ytterligare ett barn: Elisabeth, född 1733, änka 1777, gift I 1757 med Erland Sandström, gift II 1776 med Erik Hassel (kyrkböcker Bokenäs).
Till Hans Johansen brev 16 april: Jag har också tittat på Sveriges Ointroducerade Adelns Kalender 1931, där står att Carl Joachim avled 1774 (skall vara 1772), om en så viktig uppgift som födelsedatum är fel, hur mycket kan man då lita på det övriga? I dopböcker före 1734 står bara Beetz, i kyrkböcker efter 1734 von Beetzen, ingenstans har jag påträffat Beetz von Beetzen utom i artiklar som handlat om familjen. Jag håller fullständigt med dig om att det skall vara en poäng med adelsbrevet, Beetz blir von Beetzen inte både ock (jfr Linnaeus – von Linné). Däremot finns det många variationer av namnet beroende på präst eller församling. Ibland försvinner von-et, det blir t.ex. Carlsson Beets, sedan bara Carlsson. Variationen Betzén tycks vara vanligast i Göteborg.
Till Sonny Daidone brev 11 o. 12 maj: Betzensgatan går från Karl Johansgatan nära Karl Johans kyrka ner mot Göta älv. Enligt en ättling till von Beetzens skall den vara uppkallad efter Jan Gustaf Betzén som ägde hus där. Född 1787 i Bro, död 1861 i Gbg. Fadern Carl Lorentz von Beetzen, (1748-1814) avled i Lysekil (kyrkböcker). Änkan flyttade efter mannens död med barnen till Göteborgs amiralitetsförsamling (Nils Lindbergh). En annan son till Carl Lorentz, Samuel Fredrik Betzén (1798-1854) bodde med sin familj Nya varvet i varje fall vid hans barns födelse 1822-35. Carl Lorentz kallades i mtlgderna för Betzen eller Betts. Din Gustaf Adolf skulle mycket väl kunna vara barnbarn till Jan Gustaf.
Till Hans Johansen brev 3 nov: Frågan är, när målades porträttet av Christoph? Möjligen 1721 när han blev stabsmajor, troligast efter 1734 eller närmare hans död 1746, alltså är det 1700-talsuniformer vi skall fundera på.
Till Eva Ödman-Tönseth brev 4 nov: Jag har också handskrivna uppgifter om familjerna Beetzen och Giers från 1950-talet. Nedskrivna av en av alla de ättlingar till von Beetzens som fanns och finns på Östersidan. Texten om familjen Giers följer nästan ordagrant din, det råder inget tvivel om att uppgifterna kommer från samma källa. En del avvikelser finns som du och andra släktforskare kanske är intresserade av:
……krönikerskrivaren Algidius Giers ….
…..i själva strömmen en blå girs. Något….
Lorentz Giers född omkring 1635, död 1679 …..
…..Anna-Catharina Kinnaird, född 1710 död 1788……
…..Lewenhaupts armé till Ukraina, blev ånyo fången vid Poltava 1709, ånyo frigiven
..…Alexander född 1784 död 1854 rysk…….
…prinsessan Olga Kantakusena
Kanske de uppgifter som du Eva har om familjen von Beetzens härstamning från Polen kan härröra sig från Christophs fälttåg i Polen 1702-09?
I mina anteckningar står det: Gammal släkt från svenska Pommern av vilken flera medlemmar varit anställda vid skogs- och jägeriskolan därstädes.
Om vi antar att även de anteckningar om familjen von Beetzen som du och jag har är lika, tvivlar jag på att det är en avhandling, i mina anteckningar finns en uppgift som starkt avviker från vad andra forskare kommit fram till.
Nils Lindbergh skriver i ”Stångenässläkter I Bro” sid 468, om familjen Giers: Se ”Släkten Giers från Göteborg” Genealogiska föreningens Släktböcker 5, Stm 1943. Där finns säkert mer uttömmande uppgifter om familjen. Lindberghs bok är tryckt 1987 men hans uppgifter samlades in under 1950- och 1960-talen.
Mvh Berit Ahlén