NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2008
Skrivet av: Eva Ödman-Tönseth skrivet 2005-11-04, 09:14
Jag är ingen släktforskare men är intresserad av gamla släktsagor. Jag har i mitt spontana inlägg endast refererat till släktforskning som ägde rum i början på 50-talet. Jag känner inte forskarens namn. Han besökte min farmor och hon fick skriva av hans avhandling i anteckningsböcker till sina barnbarn. Vad som muntligen berättats i generationer kan jag givetvis inte bekräfta. Jag har bett redaktionen att ta bort mitt inlägg.

Jag vill dock gärna citera vad som står i anteckningsboken om Carl-Joachims hustru Anna-Helena Gjers.
Citat
Släkten Gjers (Giers)
Ursprungligen Giers uppträder först i Bohuslän. Ehuru släkten, av vilken en gren enligt traditionen ska hava blivit adlad av Konung Karl XII för ett vapen liknande den år 1712 adlade men ej introducerade ätten von Geirs härstammande från den bekante krönikerskrivaren Egidius (?) Giers. Nämligen blå skjöld, en gyllene ström snett över skjölden mellan tvenne stjärnor av silver, i själva strömmen en blå. Något samband mellan dessa båda släkter kan dock inte spåras.

Äldsta kända stamfadern var: Lorentz Giers född omkrig 1635, död 1697. Kapten vid Artilleriet i Bohus Fästning. Med hans båda söner: Ambjörn och Lorentz delade sig släkten i två grenar, en svensk och en rysk.
Ambjörn Giers född omkring 1672, död 1741. Major vid Artilleriet med överstelöjtnants avsked. Hade sönerna Olof från vilken alla nu kända medlemmar av den svenska grenen härstammar och Gustaf född omkring 1710. Artillerikapten vars avkomlingar äro okända, samt dottern Anna Helena född 1707. Gift med Carl-Joachim von Beetzen född 1698.
Olof Gjers (Giers) född 1708, död 1782. Major vid Artilleriet blev i sitt gifte med Anna Catharina Kirmert (Kirmaird) född 1710, död 1728, fader till den ende sone Gustaf Gjers.
Från stamfaderns yngste son Lorentz Giers härstammar den ryska grenen, född omkring 1680. Han var 1704 kamrerare i Riga. Blev fången då staden samma år intogs av ryssarna. Följde därefter Lewnhaupts armé till Ukraina. Blev ånyo frigiven följde han som gereralkrigskassör armén i Norge 1718 och skall hava blivit adlad. Död 1734. Sonen Lorenz född 1718 - Direktör vid Svenska Ostindiska Kompaniet flyttade som svensk köpman till till St Petersburg 1750 död 1763. Hade i 1745 ingångna äktenskap med Anna Maria Hoffberg sönerna Ferdinand Lorenz född 1755 död 1798. Handlande i St Petersburg, vars gren, en son och två döttrar återflyttade till Sverige, numera torde vara utgången. Samt Carl Cornelius född omkring 1750 död 1818. Först i polsk tjänst, sedermera ryskt hovåd och generaltulldirektör i Grodno. Gift med Sofia Ulf från Hamburg. Han efterlämnade sönerna: Fredrik född 1776 död 1842. Ryskt verkligt stadsråd och president i regeringen Podolien, vilken efterlämnade allenast en dotter. Samt Carl född 1777 död 1835. Ryskt stadsråd
Konstantin född 1778 död 1840, ryskt stadsråd och Alexander född 1784, rysk generalmajor av Kavalleriet, vilka vardera efterlämnade flera söner, genom vilka släkten numera är vitt utgrenad i Ryssland.
Den mest kände medlemmen var den framstående diplomaten Nikolaj von Giers född 1820 död 1895. Son av ovannämnda stadsrådet Carl von Giers och Anna Lüttke, vilken under åren 1872-75 var rysk envoyé vid hovet i Stockholm och sedermera 1882 rysk utríkesminister efter Furst Gortjakov med vilkens systerdotter Prinsessan Olga Kontakuzene han var gift.
Slut citat

I anteckningboken finns även en avskrift av Carl-Joachim von Beetzens bouppteckning. Den är dock alltför lång att citera här. Den finns bevarad på Landsarkivet i Göteborg.

Ett brev författat av Anna Helena Giers i samband med hennes makes bortgång. Även detta brev ska finnas på Landsarkivet i Göteborg.

Citat
Wälborne Herr Häradshövding
Såsom jag, förmedels min ålder och sjuklighet, inte kan mig sielf hos Herr Häradshövding infinna alltså xxwäder? (oläsligt) jag här bouppteckningen som är förrättad i Sterbhuset efter min avledne salige man, med ödmjuk anhållan Herr Häradshövding tänktes vara så gunstig, efter bemälte bouppteckning giöra delning mig och arfingarna emellan, samt mig efter lag, tillägga min fördel, åtminstone en Bägare och uppbäddad säng, som det kallas.
Emedan jag såsom fattig officers Enka tänker i underdånighet söka Hans Kongl: Maij:ht, om något pension och understöd uti min öfriga livstid, så anhåller jag ödmjukast Herr Häradshövdingen tänktes vara så gratiens lämna mig vällofliga Tings-rättens bevis om min fattigdom hwilket utaf Bouppteckningen kan gunstligt intygas: att boet är så fattigt och gälldbundit att min dehl blifwa ganska ringa. Med wördnad har äran framföra Wälborne Herr Häradshövdingens ödmjuka tienare.
AH Giers
en högt bedrövad enka
Lanehed 1772
Slut citat