NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-29
Skrivet av: Fredrick Andreasson skrivet 2000-09-03, 00:32
Ta de uppgifter du får om födelsedatum i husförslängen i Laxarby med en stor nypa salt!
Jag har märkt att det snarare är regel än undantag att de födelseuppgifter du får i de tidigaste husförslängderna (tex AI:3 1757), inte överenstämmer med de som står i födelsboken. Ibland kan födelsuppgifterna från en husförslängd till en annan skilja på ganska många år. Jag brukar därför lusläsa födelseboken i Laxarby för att få full visshet. Trots det har jag inte lyckats att finna Lars Enarssons födelsedatum i nämda bok. Han skulle enligt hfl vara född 1710 eller 1716 (uppgifterna varierar). Någon som lyckats bättre? Som svar på din fråga kan jag bara ge ett tips som jag brukar använda mig av om det inte finns någon ledtråd att gå efter: Notera datumet för det första barnets födelse.Notera sedan om barnet är äkta eller oäkta. Om det är äkta kan man uppskatta vigselåret 1 eller 2 år tidigare. Om paret inte finns noterad i barnets födesleförsamlings vigselbok, kan man ju kolla om de eventuellt finns med i någon grannförsamling.