NULL Skriv ut sidan - Ållongren i Finland

Anbytarforum

Titel: Ållongren i Finland
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2011-09-09, 23:02
Som stamfader för ätten Ållongren omnämnes i EÄ, Olof i Pepot i Borgå socken. I övrigt nämns endast  att han hade två söner, Henrik Olofsson och Nils Olofsson. Vem som var hans hustru och mor till barnen, var okänt för Elgenstierna.
 
I mina släktutredningar avseende den äldre släkten Svärd,så hittade jag en mycket lovande pusselbit...Birgitta Henriksdotter (Svärd)! I ÄSF (Svärd, äldre ätten) sägs att Birgitta var gift med Olof Djäkn :Det förefaller som om Olof Djäkn var identisk med Olof Djäkn i Kimito...och tydligen är densamme som Olof Djäkn i Bramboda (d.v.s. Brännboda i Kimito).... När jag sökte i min databas efter en Olof med ungefär samma uppskattade födelsetid så hittade jag just Olof i Pepot. Vad är det då som säger att Olof Djäkn i Kimito skulle kunna vara densamme som Olof i Pepot?! Jo, för det första att Olof i Pepot hade en son döpt till Henrik - och, om mitt antagande är korrekt - döpt efter sin morfar, Henrik Pedersson Svärd. Vidare så ägde sonen Nils Olofsson jord i Kräpelby och Haga socknar i Borgå[1], vilket också Birgitta Henriksdotter farfar, Peder (Hermansson)Svärd gjorde[2].
 
Ytterligare indicier finner man i att Olofs sonson, Måns Nilsson, var gift med Anna Ljungosdotter [3], dotter till Birgittas kusin Anna Andersdotter (dotter till Anders Jönsson [4] och Christina Pedersdotter Svärd),d.v.s. släkt i 4:e och 3:e led, vilket torde kräva 'påvlig' tillåtelse... Mycket riktigt, den 5.7.1492 fick de det tillstånd som behövdes![4].  
 
Även om inte mitt påstående att de var släkt i 3:e och 4.e led, stämmer helt med tillståndets related twice in the fourth degree, så är jag övertygad om att jag är på rätt spår!  
 
[1] Okänd källa, men verkar tillsammans med övrig information som relevant:http://www.linnajoenkaupunki.fi/ruotsi/kartano/A23R8_1.html (http://www.linnajoenkaupunki.fi/ruotsi/kartano/A23R8_1.html)
[2] FMU 3341
[3] EÄ, IX, s. 195h.
[4] Auctoritate Papae, s. 348, n 308: Magnus Nilsson and Anna Ljungesdotter, laypeople from the diocese of   Turku, request dispensation to remain in their marriage, which they contracted (but had not consummated) not knowing they were related twice in the fourth degree of consanguinity, and to have their future offspring considered legitimate. The regent Julianus, bishop ofBertinoro, grants the petition.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2011-09-09 23:04)