NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2006-03-08, 11:55
Göran Johansson nämner i sitt inlägg ovan  7/3 2006 att jag skulle ha betivivlat Lukretia Eriksdotters existens. .Att fastställandet av 1564 som hennes födelseår inte är övertygande grundar jag på följande och har även sett tvivel om hennes existens  i  .Palmschölds samlingar, UUB:  
I.Om Lukretia Eriksdotter, Erik XIV:s frillodotter, som säges ha varit gift med Daniel Zelow (Dick Wase, SoH 1990-91 s. 269 f): I Erik XIV:s efterlämnade skrifter som sammanställts av Carl magnus Stenbock i PHT 1912 nämner Erik Lukretia Eriksdr endast en gång, i en namnräcka i Euphemeriderna, som skrevs i hans förvirrade tillstånd på Örbyhus, bland uppräknade verkliga personer med änglar o andra fantasifigurer.(Carl Magnus Stenbock, PHT 1912 s 146). Födelsedatum 1564 4/1 för Lukretia, anser sig Stenbock ha funnit i Erik XIV:s almanacksnoteringar: med Stenbocks kommentar att klockan 6 fm i Söderköping-  då föddes Lukretia ”som troligen dog ung”. (PHT 1912 s. E 132; se även Gillingstam, SoH 2001 s. 156 not 5, som där  anför Stenbocks kommentar som källa). Men i Erik XIV:s almanacka står bara 1564 jan. 4 ”Hora 6 a merid(ae) Sudercopiae”.(PHT s E 122). Inget namn, inte vad som hände. Ingenstans i de återgivna skrifterna av Erik XIV:s egna noteringar nämns Lukretia Eriksdotter i  PHT 1912 annat än i namnräckan från Örbyhus..
 
II. I Palmschöldska samlingen UUB där jag funnit 2 noteringar om Margareta Eriksdotter som frillodotter  till Erik XIV o gift med  kh Olof Simonis Clarewallius i Horn. I samma samling  har jag funnit följande om Lukretia Eriksdotter i band 28: s 559
 ”Lucretia Ericksdr berättas wara en k: Erikz den 14de frillodotter, aflad med Agda Pedersdr och att sagda frillodotter skal sedan bekomit till ächta en Johan Warnstedt, men detta lärer wara ett förseende herrörande deraf, att uti ett diario öfwer K. Johans registratur står Lucretia Erichsdr i stället för Magnusdr derlickawäl i sielfva registraturet, hwaröfver diariet är förfärdigat, finnes med tydliga ord Lucretia Magnusdr och att hon ägt Christoffer Warnstedt .warunder i l?ka måtto Johan af förseende satt uti diario, hwilket utan twifvel sedan gifwit en ? som löppit genom diarierna, at åhny wisa? ok upföra en sådan Lucretia Erichsdr som dock aldrig lärt warit K.Ericks frillodr”.  
Detta är inte primärkälla men Palmschöld har tydligen läst kung Johans diarier och funnit en motsägelse. Är inte allt som skrivits om Lukretia ERiksdotter sekundärkällor- liksom om Margareta?