NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-03-07, 18:14
Utan att lägga mig i diskussionen om Zelow alltför mycket. Jag kan inte motstå att upprepa min tidigare fråga.  Varför placerades Christer Zelows hustru Kerstin Gyllenstierna (d. 1671) i kyrkoherden Arvid Rydelius grav i Västerviks kyrka?  
 
Det tycks finnas en del samband. Kanske slumpen. Men möjligen ändå inte? Det är inte alls bevisat att Margareta Eriksdotter var naturlig dotter till Erik XIV. Visserligen finns det en notering i Horns kyrkobok som kan vara korrekt. Mot detta finns en uppgift i en likpredikan efter biskop Samuel Enanders hustru. Den pekar på andra anor. Där påstås att hustruns mor Margareta var dotter till en kyrkoherde. Någon tänkbar sådan har hittills inte kunnat påträffas. Mycken forskning har lagts ned på att finna honom. En förklaring kan vara att kyrkoherden egentligen var styvfader. Det vill säga den man med vilken Erik XIV blev gift.
En av Margaretas döttrar blev gift med kh Andreas J. Saebyensis i Lofta. Denna hade bevisligen goda kontakter med hovet. Förmodligen genom sitt giftermål men också genom det egna fädernet. Kyrkoherdens s.k. stambok visar detta. Bevisvärde har dock inte boken.  
 
En notering i domboken för Västervik 1773 visar att Christer Zelows maka Kerstin Gyllenstierna kan ha blivit begravd i kh Arvid A. Rydelius grav inne i Västerviks kyrka. Eftersom gravsättning långt ifrån är min specialitet måste jag fråga. Kan man räkna med att det fanns anledning tro att någon form av släktskaps- eller bekantskapsförhållande kan ha förelegat? Bifogade schema visar ett par tänkbara samband mellan Rydelius och fru Gyllenstierna. Förhoppningsvis talar bilden för sig själv.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/85063.jpg)
 
Om jag inte trott mig veta bättre så kunde Lucretia och Margareta ha varit en och samma person. Jag vet också att släktforskaren Berit Sjögren har varit inne på tanken att den Lucretia som nämns av Erik XIV själv i en av hans efterlämnade dagböcker kanske inte har existerat. Erik XIV var vid 1575 tämligen förvirrad när noteringen gjordes. Finns det andra belägg för att Erik XIV själv har omnämnt denna dotter vid namn?  
 
Jämföras den diskussion som förs under rubriken Erik XIV:s frillobarn nedan.