NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2006
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2005-12-10, 18:24
Dick Vase! Nej, jag ser  det inte bevisat av mitt  inlägg att Ingeborg Zelow skulle ha haft egna barn. Det är sannolikt sin egen och syskons rätt hon bevakar 1696 i sin far Christer Zelows sterbhus. Hon o Georg Schildt var tydligen inte lagligt skilda så han tyckte han skulle kunna blanda sig i. Fortsättningen på Ingeborgs inlaga, framförd i Sevede häradsrätt av brodern Georg Zelow, lyder f ö ”har han inte velat wara man i förflutna tider, så må han nu bliva der han är, warandes dessutom utan allt tvivel förekommit, det som är i allas mun och oförborgat uti hela Wimmerby stad.”  Tydligen hade en skandal förevarit o känslorna svallade.  
Georg Schildt stod som herre till Blankaholm (i Hjorted sn) och Vinketomta (i Vimmerby lf)- fadern Georg Schildt d ä hade redan  1636 köpt Syserum o Kulltorp i Tuna sn (H), gårdar som Adam Schildt sedan possiderade så fam. Schildt hade   godsinnehav i Småland, något jag vill minnas du inte utvecklade i dina uppsatser i SoH. Årby i Rasbokil ? hade tillkommit via Georg Schilt dä:s hustru.  
Att Ingeborg Zelow var på obestånd kan man förutsätta Hon hade tydligen del i Skråphems södergård förmedlad till ? mtl i Frödinge sn, en gård som brorsonen löjtn. Mauritz Georg Zelow övertog- och sedan sålde till Peter Hiertstedt, som f ö köpte upp flera gårdar i dessa tider när adelsmännen var på obestånd o måste göra sig av med gods.. Men så sent som 1726 hade Ingeborg Zelow också del i Yxereds frälseskatte Yxered södergård, så hon hade fått sin del i arv efter far Christer Zelow (som också var Vimmerby kyrkas patron o har sitt begravningsvapen där). Yxeredsgården gick sedan via brorsonen Mauritz Georgs försorg till Ingeborgs systerdotter fru Christina Croneborg gift med Lars Hammarskjöld (jag skrev fel i mitt inlägg- Ebba Zelow var hennes mor). Jag vill mena att inget tyder på att Ingeborgs ättlingar tillförsäkrades någon rätt i hennes tillgångar, om det nu fanns något kvar. Alltså kan man inte förutsätta av detta att hon hade egna barn.
 Ingen vet var Ingeborg Zelow dog, Både hennes far o brorson Mauriz Georg Zelow dog enl EÄ i Västergötland. Hon bör ha dött på någon av familjens gårdar, okänt i vilken socken.
Med vänlig hälsning Berit.