NULL Skriv ut sidan - Zelow

Anbytarforum

Titel: Zelow
Skrivet av: Annika Johansson skrivet 2009-02-03, 21:19
Hej Göran
Nu missförstod du mig lite grann, jag menade att du skulle leta efter henne Margareta Eriksdotter i kyrkoböckerna. Kyrkoböckerna kan vara samma böcker som för Bromma Kyrka eller Lovö församling. Jag är dålig på dessa kyrkoböcker och var för någostans man skall titta efter folk som är födda före ett visst datum. Färingsö var på den tiden ett kronolän och tillhörde konungen.  
Titta om hon är född i någon av församlingarna och boende på Väntholmens gård. Johan III var på Väntholmen och Erik for dit, den 6 oktober 1567 och talade med sin broder Johan III. Det står om det i Eriks dagbok. Kontrollera Vem Erik Henriksson som det står om i Eriks dagbok den 30 Juli 1566.  
Väntholmen kan höra till någon av församlingarna på fastlandet. Kolla Svartsjö gods och län. Erik och Johans frilla Margareta bodde på Färingsö det vet jag med säkerhet. För det pratas alltid om Frillorna på Svartsjö slott. Så fort som man nämde att någon inte var oäkta barn eler fosterbarn till någon så talade man om frilorna på Svarsjö när jag var barn. (Jag är nämligen själv från Svartsjö)  
 
Herman Lindkvist tv serie om våra svenska kungar tar upp denna sen i ett program om Erik den XIV Och Johan  den III hur de håller på med frillorna i sängkammaren. En av orsakerna till sturemorden är just denna frilla. och att frillorna fick salt som betalning för att ha sex med Erik och Johan. Allt detta står det om i ett dilpomatarium vet tyvärr inte vilket jag är urdålig på vad de olika handlingarna heter för något och även vad de olika arkiven heter för något är jag dålig på.
 
mvh Annika