NULL Skriv ut sidan - Yxkull

Anbytarforum

Titel: Yxkull
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2003-09-01, 18:59
Jag behöver lite hjälp med en text angående Yxkull.Jag refererar till cd-skivan av bla Elgenstiernas verk och senare uppdateringar på riddarhuset.Dotter av lantrådet i Estland Otto Ottosson von Yxkull och Hildegard Johansdotter von Yxkull-Gyllenband samt faderns faster till generalmajoren och landshövdingen Otto Reinhold Yxkull, friherre Yxkull, nr 203. Dottern som det handlar om är Hildegard Elisabet von Yxkull, död 1679.Hon var gift med Henrik Rehbinder 1604-1680.Detta står att läsa under Rehbinder nr 77.Oftast står det ju vilka föräldrarna är och så även här, men hur hänger faderns faster ihop med detta?varför står Otto Reinhold där? Ju mer jag försöker få ihop det desto mer smälter hjärnan. Kan någon reda ut min tankevurpa här? Till saken hör att jag försöker att hitta svaret under Yxkull nr 203 och nr 30 där jag kanske har svaret, men jag får det inte att stämma ändå. Var finner jag vidare Hildegard Johansdotter von Yxkull-Gyllenband? Har jag även gjort en tankevurpa i detta brev får jag återkomma.
 
vänligen PvB