NULL Skriv ut sidan - Wulfrath

Anbytarforum

Titel: Wulfrath
Skrivet av: Mats Winbro skrivet 2005-10-10, 13:17
Över fyra år sedan – mitt senaste besök på denna sida alltså! Ola Erici – jag har inte sett ditt inlägg. Jag har idag tillskrivit Riddarhuset om eventuella arkiv – så visar det sig att dessa delvis är i din ägo! Finns du kvar?
 
Mina förfäder var tjänstefolk på Tortorps säteri ungefär åren 1808-1838 som trädgårdsmästare. Frun i detta äktenskap visar sig enligt färska rön vara brorsdotter till Fru Hedvig Wulfrath (1756-1839). Med sig vid flytten hade hon en son Otto Gustav med efternamn Henning, som efter moderns död 1822 flyttade in (till släktingarna?!) på säteriet, medan övriga familjen fick maka sig till ett närliggande torp, dock med fortsatt anställning.
 
Otto Gustav gjorde militär karriär och kallas ”Wälborne Herr” kapten O G Henning i sina betyg – som dock systematiskt ”glömmer” att uppge födelsedata!
 
Familjen Wulfrath var patronatus i församlingarna runt säteriet och ”ägde” rätten att tillsätta (och vräka) kyrkoherden som förde kyrkböckerna på orten. Denne präst (S P Bexell) var dessutom gift med Sara Lovisa Wulfrath. Jag misstänker (och kan med blotta ögat se) att handlingar skurits bort ur kyrkobokföringen – och familjens härstamning är därför nästan hopplöst oklar.
 
Jag har dock så sent som i förra veckan genom att gå bakvägen – lyckats etablera släktskapet med Fru Wulfrath, född Lundström, genom granskning av bouppteckningar och testamenten upprättade på helt andra orter (Skåne).
 
Finns det några handlingar som klargör varför den unge Otto Henning så promt kunde flytta in på säteriet medan hans halvsyskon – trots släktskap med Frun – förpassades med sin far till ett torp?
 
Tacksam för svar
Mats