NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2009
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-01-02, 18:42
Har suttit och gått igenom en hel del dopnotiser i Hällaryd kyrkböcker. Bland dem har jag sett alla dopnotiser för Mats Jörgensen Kock och Karin von der Wetterings barn. Då infinner sig en del frågor. De faddrar som nämns i notiserna är de kända och identifierade?  
( med reservation för felläsning och att jag inte kunnat tyda vissa namn och platser):
 
Henrik döpt 1649-11-25, Hällaryd C:1 s. 11.  
Faddrar: Anne, Hans Holsts i Bodekull, hr Måns i Gammalsforp, hr Jens i Ronneby, Hans Rask? i Syllitzborg, Hinrik Nissesson, Boye Hansson i Bodekull, M Peders dotter i Asarum, Helwig Knutsdotter i Ronneby.
 
Anna döpt 1651-01-12, Hällaryd C:1 s. 13
Faddrar: Lisabeth, Bernt Maÿers? i Syllersborg, hr Sigward i Hoby, Captein Jens Mörck, Hans Holst i Bodekull, Thomas Jörgensen ibidem, Lisabeth, Mats Kocks i Mörrum, Karin, Andersons i Gundetorp?
 
Jöns döpt 1652-05-19, Hällaryd C:1 s. 15
Faddrar: Anne, Hans Holst i Bodekull, Hr Måns i Gammalstorp, Hr Christian i Syllitsborg, Jörgen Hansson i Ronneby, Boye Hansson i Bodekull, Ingeborg Knudsdotter i Ronneby, Helwig Jörgensdotter i Hoby, Karin, Christian S? i Ronneby.
 
Anna Maria f. 1662, Hällaryd C:1 s. 39
Faddrar: Simons kvinna i Bodekull, Hr Kasper i Mörrum, Jonas Jörgensson i Bodekull, Knud Olsson ibidem.
 
De namn jag mest tänker på är: Hinrik Nissesson, Boye Hansson i Bodekull, Helwig Knutsdotter i Ronneby, Thomas Jörgensen i Bodekull, Lisabeth, Mats Kocks i Mörrum, Jörgen Hansson i Ronneby, Ingeborg Knudsdotter i Ronneby, Helwig Jörgensdotter i Hoby och Jonas Jörgensson i Bodekull är dessa personer kartlagda och i vilket släktskapsförhållande stod de till paret Kock/von der Wettering?
 
Jag har fått en uppgift om att sonen Christian var född omkring 1665 och en dotter utan förnamn skall varit född omkring 1666. Jag kan inte hitta någon dopnotis 1665 för Christian och de första 14 barnen som föddes 1666 saknas i kyrkboken. Kan det vara så att den Christenza som senare i livet är fadder vid ett flertal tillfällen kan vara den namnlösa flickan f. omkring 1665 och att Christian kanske var hennes tvillingbror? Båda kunde då varit födda 1665 och deras dopnotis var bland de 14 som saknas?
 
Enligt samma källa skulle den namnlösa dottern visserligen dött omkring 1668 men det kan jag inte hitta någon?
 
En annan uppgift jag har är att Börje Mattsson föddes och dog 1654. Jag vet inte om det kan stämma.  Jag har nämligen sett att en Börje Mattsson ofta nämns tillsammans med en Jöns Mattsson som faddrar vid dop. Titta till exempel på Hällaryd C:1 s. 55 längst ned på den vänstra sidan eller på samma sidnummer fast den högra sidan, högra kolumnen vid barn 6 står Jöns och Börje Mattsson. Dessa notiser är från 1676. I en notis från 1654 står det ” 3 av K. Matses barn”, nr: 44, 45 och 46, Hällaryd C:1 s, 20. Barn är stavat börn så det kanske kan ligga till grund för felläsningen?
 
Såg nu att det även saknas en hel del barn födda 1665 men min ståndpunkt står fast att det kanske kan röra sig om ett tvillingpar, Christian och Christensa.
 
Mvh
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 02 januari, 2009)