NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2009
Skrivet av: Elsie Ekstrom Martin skrivet 2008-11-10, 21:49
Hej Forskare,
När jag var med i sverige i året fick jag tilfället att treffa Helen Petterson ifrån Asarum.  Hon är en duktig kvinna som har forskat om von der Wettering familjen.  En sak som blev av intresse för mig var att hon påstar att Henrik Nissenius, biskopen i Trolle Ljungby, var faddrar till en Kockare i Hällaryd.  Det var alltid en fråga inom medlemmar om hur Karin v.d. Wettering var släkt med Nissenius familjen.  Helen säger att de var kusiner.  
Som eftertanke var det kul att få entre till Trolle LJungby kyrkan.  Jag skickade en email ifrån USA och fick kontakt med pastorsexpeditionen i Bäckaskogs församling.  Min kusin och hans fru ifrån Karlshamn och jag fick komma in och titta på epitafium om Nissenius familjen, och pastors serien som berättar att Nissenius var en gång pastor i Trolle Ljungby och också Ivetofta.  Det är märkvärdigt att epitafium om Nissenius familjen behåller vapnet med de 12 regndroppar på både en svart och vit bakgrund.  En sak som jag inte fick läsa var Sönder..... efter Nissenius namnet.  Var det Sönderborg?