NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-04
Skrivet av: Ola Nilsson skrivet 2002-08-25, 19:29
Tack Sven-Olle,
 
Jag hade i och för sig sett uppgifterna i Elgenstierna och Skånes Hembygdsförbunds årsbok, Jag borde kanske nämt det också, och inte bara t.ex. Anrep. Dock betraktar jag varken Anrep, Elgenstierna, Gustaf Nilsson m.fl, som primärkällor. Ingen av de sammanställningar jag sett inklusive ovansttående anger källa.
 
Anledningen till att jag tog upp ämnet nu är Carl-Fredrik Hanzons fråga ovan ifall Helena kan vara syster till Philip och Edvard. För att kunna komma vidare vill jag hitta primärkällorna.
 
Var kommer uppgifterna ifrån från början? Jag har inte kunnat hitta Helenas Ehrenmarcks namn i Näsums kyrkoböcker. Går uppgifterna att finna i någon bouppteckning, dombok, brev eller annan samtida källa?
 
Anrep, Elgenstierna och Gustaf Nilsson anger alla efternamnet Ehrenmarck (eller Ehrenmark). I vissa sammanställningar används Ehrenmark - Bohm (tex. i din egen). Används både namnen Ehrenmark och Bohm i samtida källor eller är något av dem infogat i efterhand baserat på antagandet att Helena är syster till Pilip och Edvard.
 
Antagandet känns i och för sig rimligt eftersom Peter vdW bevisligen var bekant med familjen Ehrenmarck - Bohm. Hans andra hustru Margareta Feltreuter måste väl vara svägerska till Philip Ehrenmarck?
 
Hälsningar
Ola Nilsson