NULL Skriv ut sidan - Wettering, von der

Anbytarforum

Titel: Wettering, von der
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2010-05-13, 12:41
Lars-Göran
Följande uppgifter har jag sparat på mig om Simon Matsson:
” Kyrkoherde i Övraby
 
Simon Coccius, son af kyrkoh. i Hällaryd Mats Kock och född der 11/2 1673, blef student 1690, rektor wid Landskrona skola 1704, opponens wid prestmöte 1709, föreslogs till Hällaryds pastorat 1711 och utnämndes till pastor härstädes 1713 samt prestwigdes 2/4 s. å. Redan 1716 blef han så sjuklig, att han icke förmådde sjelf sköta sitt ämbete. En smålänning wid namn Swen Lundelius antogs till medhjelpare, och öfwerenskommelse uppgjordes om de inkomster, som denne skulle åtnjuta. L. förföll till den grad, att han kom drucken i kyrkan. Coccius försökte 1723 att blifwa af med honom och ämnade i stället afstå pastoratet åt dåwarande rektorn i Helsingborg, sedermera pastorn i Högestad N. Herenberg, som ock framdeles skulle gift sig med Coccii dotter, då hon blifwit giftwuxen. Denna plan blef om intet. 1727 blef Lundelius för sitt owärdiga förhållande i ämbetet och i lefwernet bortmissiverad, men gjorde likwäl anspråk på att fortfarande få uppbära en del af inkomsterna utaf Öfraby pastorat, enär lönekontraktet icke innehöll, att lönen skulle uteblifwa, om hans tjenstgöring på stället upphörde; för öfrigt klagade han öfwer onda stämplingar och beropade sig på ”lag, ransakning och domb, hwarmed wår nådiga öfwerhet och nådigste Regeringsform skyddar landets trogna inwånare för alla stämplingar och derpå grundar deras skuld och oskuld” m. m. L. tog sig för att predika i den förfallna kyrkan i Nedraby och påstods där wilja bilda sig en egen församling. 1730 lämnade Coccius pastoratet åt sin måg, Lars Billing, men lefde öfwer 20 år derefter dels i Billings hus, dels i dennes efterträdares, som genom giftermål med B:s enka äfwen blef Coccii måg. Död efter mångårig swaghet 7/6 1752. - Gift 1. 7/1 1705 i Mörum med kyrkoh. S. Abelins dotter Anna Abelin, som födde honom en son och en dotter, hwilka dogo tidigt. 2. 5/5 1708 i Landskrona med rådman Karsten Tars' dotter Katrina Tars, som dog 1751. Med henne hade C. 4 söner och 2 döttrar, men öfwerlefdes blott af sonen Christian, som blef pastor i Konga, och dottren Anna, som blef gift med fadrens efterträdare.”
Tyvärr är dessa uppgifter från början av min släktforskningskarriär där jag inte förstod vikten av att skriva ner källan till uppgifterna. Kanske någon annan känner till vart de är hämtade ifrån?
Hoppas du inte tar detta på fel sätt nu. Dessa personer som du nämner ligger alldeles för långt ifrån min egen släkt. Känner att jag måste begränsa mitt träd så att det inte sväller ut allt för mycket åt sidorna. Tackar ändå för att du tagit dig tid att skriva ner dina uppgifter och lämna dem till mig. Jag trodde nog att dina uppgifter rörde släkten Paysen och bakåt. Där har jag en del tidiga anor. Om jag inte minns fel så nämns denna släkt i Knut Gethers bok om Medeltids familjer i Flensborg och Nordfrisland.
 
Mvh
Birgitta
 
 
Moderator släkter kanske kan flytta de inlägg som enbart rör släkten von der Wettering till denna diskussion istället? Fixat! / mvh Moderator Släkter