NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-20
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-08-15, 23:49
Genom att dessa inlägg kom upp nu, observerade jag även de tidigare inläggen i diskussionen, varvid jag gjorde följande reflexioner:
 
 
1) Släktkretsen van/von der Wettering, Qwäderlöf etc. nämnes i en antavla publicerad i Släkt och Hävd någon gång på 1960-talet, eller möjligen i början på 1970-talet, men sannolikast runt 1964. Jag minns dessvärre inte vem som var antavlans proband, eller vem som hade forskat fram antavlan.  
 
Jag har för mig att det var i samma antavla, man även trodde sig härleda anorna tillbaka till den berömde spanske konstnären (tillika hovmålaren) Velazquez. Detta visade sig ca 20 år senare, då en senare genealog utsatte ifrågvarande antavla för en källkritisk granskning, vara felaktigt, eftersom han upptäckte att en kvinna på antavlan visserligen hade varit gift med en ättling till Velazquez, men det barn som förde antavlan vidare, hade dock en helt annan person till far. (Detta senare väl mera sagt som en parentes)
 
 
2) Intressant nog hittade jag ju i antavlan (i Släkt och Hävd) en person, som av namnet att döma borde vara min släkting: Helena Ehrenmarck eller Bohm (som även omnämnes i Sven-Olle Olssons inlägg; tab. 14). Förbryllande nog kunde jag dock inte identifiera henne med någon medlem av vare sig släkten Bohm eller den därutur sprungna adl. ätten Ehrenmarck. Hon är för gammal för att kunna vara dotter till någon av de adlade krigarbröderna Philip eller Edvard Ehrenmarck, utan förefaller snarast jämnårig med dessa. Kan hon möjligen vara en i övrigt okänd syster? (Själv härstammar jag från en annan syster, Maria, g.m. kornetten Didrik Uddesson Griis; det finnns dessutom ytterligare en syster, Margareta, g.m. borgmästaren Hans Baumann d.y. i Västervik, och en bror, kyrkoherden Carl Bohm i Fridlevstad, Blekinge.) Finns det någon som kan klara ut Helenas identitet?
 
 
3) Inlägget från Sven-Olle Olsson [– torsdag den 27 sept 2001 kl. 12.43] innehåller några egendomliga uppgifter, som jag inte kan låta bli att kommentera: Du skriver, Sven-Olle (du är väl inte den Sven-Olle Olsson, förresten?......):  
 
Vad gäller hans ättlingar har jag följande i tre generationer och är tacksam för alla kompletteringar i rättelser( Här har jag antagit att Kal XI är far till Öllegaards två första barn):  
 
(du avser naturligtvis Carl XI, vilket även framgår längre ner:
 
(Från Tabell 1, s 1)  
Nissenia - (von der Wettering), Öllegård. Född 1655. Död mellan 1712-09-11 och 1712-09-12 i Malmö, M. Död av pesten.  
Utom äktenskap med av Pfalz-Zweibrücken & Sverige, Karl XI. Konung av Sverige. Född 1655-11-24 i Stockholms slott, Stockholm, AB. Död 1697-04-05 i Stockholms slott, Stockholm, AB. Far: av Pfalz-Zweibrücken & Sverige, Karl X Gustaf*. Konung av Sverige:1654-1660. Född. Mor: av Holstein Gottorp, Hedvig Eleonora. Drottning av Sverige. Död 1715.  
Barn:  
Aschenborn, Henrik Sigismund. Född 1677. Död , levde ej 1714. Se tabell 3.  
Aschenborn, Helena Christina. Två år yngre än Henrik. Född 1679. Död 1749-07-26. Se tabell 4.  
Gift mellan 1681 och 1682 i Malmö, M med Aschenborn, Henrik Sigismund. Borgmästare i Malmö. Död 1684-08-04 i Malmö, M.  
Barn:  
Aschenborn, Karl Kristoffer. Född 1683 i Malmö, M. Död 1730. Se tabell 5.  
Utom äktenskap med von Böhnen, Caspar. Major.  
Barn:  
von Böhnen, Anna Maria (Maja). Född 1687 i Malmö, M. Död 1735 i Malmö, M. Se tabell 6.
 
Då är min fråga: På vad grundar du detta ditt antagande att Carl XI är far till de båda ovanämnda barnen? Vilka källor (skriftliga eller muntliga), traditioner, skrönor etc. etc. finns det som kan styrka eller åtminstone göra denna uppgift trolig?
 
Gör man ett sådant påstående i ett allmänt forum, måste man faktiskt kunna belägga det, annars får man finna sig i att uppgiften (och kanske t.o.m. hela inlägget) betraktas som mindre seriöst.
 
Det finns ju ett oändligt antal skrönor på detta tema (om detta: se vidare mitt inlägg: Kungliga snedsprång - en seglivad genre under kunglig genealogi), de flesta helt ogrundade eller åtminstone obevisade. I brist på källbelägg betraktar jag (åtminstone tills vidare) det ovan nämnda exemplet som en av dessa många.
 
Till detta kan dessutom fogas: Carl XI har (till skillnad från många andra konungar, inte minst sin far Carl X Gustaf) inte ett enda belagt utomäktenskapligt barn. Däremot hade han ju sju stycken i sitt äktenskap, men det är ju en annan sak. Det finns skrönor, javisst! men de är inte vitten värda utan några bevis. Och sådana lär inte finnas i detta fall heller.
 
Jag tycker heller inte att snedsprång och amorösa äventyr riktigt går ihop med bilden av denne kärve, inbunde, enkle, sparsamme och plikttrogne herre, som har gått till vår historia under namnet Carl XI. Han som åkte land och rike omkring för att se till att riket sköttes på rätt sätt, och stävjade alla missbruk och extravaganser - kvinnohistorier mitt i allt detta? - nej, det går bara inte ihop! Hans far, den levnadsglade och jovialiske Carl X Gustaf, javisst! Men Carl XI? Knappast!
 
Dessutom, Sven-Olle, det har inte slagit dig, att det måste vara en mycket egendomlig slump, att Öllegård, fyra eller fem år efter att 1677 ha fött sonen Henrik Sigismund Aschenborn (som du menar att Carl XI är far till) gifter sig med en man som råkar ha exakt samma namn som hennes fyra eller femårige son. Tala om slump!!