NULL Skriv ut sidan - Wattrang

Anbytarforum

Titel: Wattrang
Skrivet av: Christina Martini skrivet 2003-01-08, 18:25
Till Peter Karlsson och Olle Elm
 
Peter!
Min källa ang. Margaretha Wattrang är taget ur Anreps, Svenska Ättartaflor. Glömde ange den källan i mitt tidigare inlägg.
 
Samuel Francs ursprung och hans verksamma liv med årtal för viktiga händelser till hans död beskrivs där. Så kommer vi till hans giftermål, jag citerar:
Gift 2:o såsom ännu icke adlad med Margaretha Wattrang, f. 1662, d. 1720, d. t. archiatern Zacharias W. och Catharina von Qvickelberg.
Barn:Georg Jakob 1697-1784
 
Alla 10 barnen som är upptagna föddes mellan 1682-1701.
 
Dessa uppgifter har jag fått av en släkting som kopierat Anreps Ättartaflor. Har själv inte kontrollerat trovärdigheten utan tagit för givet att detta stämmer.
Är själv bara nybörjare på släktforskning och har inte koll på all literatur som finns att leta i, så därför blir det säkert fel ibland.
 
Olle!
I ditt inlägg om Wattrang så uppfattade jag att mina fakta var riktiga. Har Du sett samma uppgifter i Elgenstierna som Peter?
 
Jag uppskattar om ni rättar mig, då jag naturligtvis vill ha rätta fakta i min forskning.  
Eftersom jag har tagit flera uppgifter från Anreps taflor undrar men ju om det är mera som inte stämmer. Hur trovärdiga är Anreps och Elgenstierna egentligen och måste man dubbelkolla allt som står där?
 
En fråga från en novis.
 
Mvh
Christina