NULL Skriv ut sidan - Walkendorff

Anbytarforum

Titel: Walkendorff
Skrivet av: Hjördis Nilsson skrivet 2007-08-13, 21:36
Hej!
 
Jag vet inte säkert men tror att Nils Berggren var son till skomakaren Bengt Hansson f 1702 och d 1768. I så fall född 1735-02-16. Bengt Hanssons föräldrar var kopparslagargesällen Hans Bengtsson och Christina Esbjörnsdotter, gifta 1700-08-26. Hans Bengtssons föräldrar var Bengt Hansson f i Norrköping och Karna Töryeresdotter f i Rebbelberga. Christinas föräldrar: Esbjörn Persson och Krystyna Persdotter.
Men jag är ute på tunn is, har inte hittat några bpt som styrker det.
Betr Nils Berggrens och Ingrid Beatas son Jöran Berggren har jag ett testamente han skrev när han våren 1790 fick besked om att hans regemente (N Sk Kavalleriregementet) skulle dra ut i kriget mot Ryssland. Han skrev ett brev till kyrkogerde Gudmund Schjött i Kvidinge: Såsom jag nu är kommenderad i Kung. Majestäts tjänst på örlogsflottan och ovisst kan vara om jag med livet återkommer, så vill jag till min egen tillfredsställelse och till säkerhet för min fästmö, pigan Kerstin Nilsdotter i Körslätt, härmed, i händelse hon skulle befinnas i fruktsamt tillstånd, erkänna mig vara rätte barnafadern. Men han överlevde både detta och två senare krig. I Tyskland 1813-1814 fick han dock en kula i käken och var sedan inte längre krigsduglig.
 
Hälsn Hjördis i Klippan