NULL Skriv ut sidan - Järbo

Anbytarforum

Titel: Järbo
Skrivet av: Baard Vidar Pettersen skrivet 2016-01-04, 15:02
Hei!
 
Det er mulig dette innlegget burde vært postet i Ödskölt, men alt jeg har funnet er i Järbo, så jeg prøver her.  
 
Jeg har lett etter Anders Engelbektssons foreldre. Anders med familie finner jeg i Järbo A:2 (1800-1812) på både s. 37, 40 og 110. Alle steder står han oppført som født i Ödskjold i 1772. Jeg antar dette er det samme som Ödskölt og har lett der etter hans foreldre.
I Ödskölt C:1 er det ingen Anders født av en Engelbrekt mellom 1769-1776. Jeg gikk derfor tilbake til Järbo. Heller ikke der er det født noen Anders Engelbrektsson i perioden. Men i Järbo A:1 (1774-1780) s. 19, fant jeg til slutt et spor. Der finner jeg artillerist Engelbr. Fagerdal med sønnen Anders 3 år. Dette stemmer såpass bra at jeg regner med å funnet foreldrene. Men jeg kommer ikke noe lenger.  
 
Familien er strøket ut i Husförhöret og det står noe notert bak. Jeg leser det som Hängesten, som igjen er et sted i Ödskölt. Jeg tolker det som om de flyttet til Ödskölt i 1776-77. Nå har jeg trålet igjennom hele Järbo A:1 (1774-1780), hele Ödskölt A:2 (1775-1778) og Ödskölt A:3 (1779-1797) fram til 1788 uten å finne noe mer av familien.  
 
Jeg har imidlertid funnet dåpsoppføringen til datteren Ingri i Järbo C:3 (1742-1779). Som vitne står Lars Fagerdal oppført. Jeg finner også ham og familien i Järbo A:1 (1774-1780) s. 6. Jeg trodde først Fagerdal var et soldatnavn, men kan det være et slektsnavn/gårdsnavn? I så fall finner jeg ingen Fagerdal i hverken Järbo eller Ödskölt.
 
Mange detaljer her, men det jeg først og fremst er ute etter er om jeg er helt på villspor, eller om andre også leser det samme som meg og tolker det som om familien skal komme fra Ödskölt. Dernest tar jeg selvfølgelig i mot med stor takk, all info som kan gi meg mer opplysninger om familien.  
 
Mvh,
Baard Vidar