NULL Skriv ut sidan - Vicken, von

Anbytarforum

Titel: Vicken, von
Skrivet av: Rolf Ström skrivet 2014-03-16, 17:12
Hej Gull-Marie och Martin!
Tog lite tid då annat kom emellan. Här är mina svar på dina frågor och lite kommentarer:
 
Svar till dig Martin:  
Nej jag härstammar inte från Johan Edvard von Vicken, utan från hans farfar Johan Otta von Vicken och dennes son Henrik Herman von Vicken, som aldrig introducerades i riddarhuset och sannolikt därför missats av Elgenstierna, se nedan.
 
Svar till dig Gull-Marie:
Förutom Elgenstierna som Martin hänvisar till kan jag lägga till källan avseende Henrik Herman von Vicken enl följande: Svenska adelns ättartavlor, avd 7, sid 118. Uppgifterna skiljer obetydligt från Elgenstierna. Det är något mer osäker på det exakta årtalet för hustrun Anna Marias Stakes födelse och anger endast 1690-talet. Likaså anges den 25/5 i stället för 27/5 som datum för Henrik Herman von Vickens födelsedag.  
 
”Anna Maria (Stake) född på 1690-talet. Gift 17/6 1719 med Löjtnanten vid Kalmar regemente, Henric Herman von Vicken, född 25/5 1697 i Landskrona, död 21/9 1735 och farbroder till Herrarna von Vicken, Naturaliserade von Vicken, nr 830.” Du hittar källan på följande länk: http://www.runeberg.org/anrep/4/0123.html
 
Jag har sedan en kopia från en källa där jag missat att notera källan. Jag tror emellertid och är förhållandevis säker på att denna källa är Kalmar Regementes historia, sidorna 756-757. Här anges Henrik Herman von Vicken vara förd 27/5 1697 i Småland, ”son till följande lärkonstapel vid artilleriet (dvs Johan Otta von Vicken) 1710, lärfyrverkare, samma år; sergeant 1712; fänrik vid Sachsiska inf.reg.1716 3/2; löjtnant vid Kalmar regemente 1717 1/8; död 1735-9-21” Här anges även att han deltagit i strid vid Fredrikshall. Vidare gift 17/6 1719 med Anna Maria Stake, den 1780-7-17, dotter till löjtnant Mauritz Stake och frih. Catharina Elisabeth Stromberg. Noterat: De hade 7 söner och 4 döttrar.  
 
Ytterligare uppgifter om Anna Maria Stake erhålls i följande källa:
AI:2 Byarum, 1764-1770, pag 75, Bild 84/sid 153  
Mölna, Annaholm
Fru Lieutnantinnan Anna M Stake, född 1705
Son Herr? Peter von Vicken, född 1733
Sonason Herr? Alexander von Vicken, 1757
Sondotter Greta von Vicken (överstruket)
Dotterdotter Sophia, 1739
Dotter Anna Brita, frök? 1730
 
Ledtråd till Alexander von Vickens födelseplats: 1720 i Pommern (se tolkning av källa nedan), det år där gränserna för Svenska Pommern fastslagits i Stockholmsfreden samma år. Fadern Henrik Herman von Vicken tjänstgjorde vid denna tid (1720) som löjtnant vid Kalmar Regemente, men var sannolikt kommenderad till Pommern. Har jag tolkat källan fel nedan så kan Kalmar vara den plats Alexander föddes.
 
AI:1, Nässjö, HL, 1748-1770, sid 221 (gen 1121.1.85300)
Risabo
Sergeant von Vicken, född 1720, i Pommern (som jag tolkar det, angiven födelseort, men det kan vara den plats där Sergeant Alexander Otto von Vicken befann sig vid tiden för husförhöret)
Chr. Magd. Flodin, född 1728
Dotter Maja Lovisa,  1741, i Stockholm
Dotter A M.Greta, 1751
Sop. Dorothea, 1753, Gladhammar
Stina Fredrica, 1755
Alex Wilhelm, 1758
 
Att Alexander Otto von Vickens hustru, Christina Magdalena Flodin, födde ett oäkta barn 1760 (Nässjö C:2) var en ny uppgift för mig. Det Pommerska kriget inträffade ju 1757-1762 så troligen var Allexander Otto kommenderad dit. Detta förklarar kanske svårigheten att hitta både henne och dottern Sophia Dorothea fram till dottern gifte sig med Anders Westerberg, som är min ana. Vet ni något om de båda vart de tog vägen efter 1764? Födelsenotisen har jag lite svårt att läsa, men det verkar som barnet var en gosse och fick namnet Clemens efter sin morfar.  
 
Jag har inte tillgång till CD:n Elgenstierna (men kommer nog skaffa den framöver). Då jag forskade på von Vicken för ca 6-7 år sedan skaffade jag mig papperskopior på Elgenstierna där von Vicken presenterades. Jag kan skanna dessa och mejla dem till dig.
 
Hänvisningar till Byarums hembygdsförenings årsskrifter har jag själv inte läst, så jag vet inte om källan presenteras. Men för min del vill jag alltid försöka hitta förstahands källan dvs helst födelsebok eller i andra hand husförhörslängden. Uppgifter i Elgenstierna är oftast korrekta och de flesta känner till denna källa och kan värdera den som källa.
 
Att Henrik Herman von Vicken med familj inte finns angiven i Elgenstiernas redogörelse för ätten von Vicken beror sannolikt på att Henrik Herman aldrig Naturaliserades och ej heller representerade ätten i riddarhuset. Därmed finns han troligen inte med i källorna från riddarhuset, varför Elgenstierna säkert missade denna tredje son till Johan Otta von Vicken.
Jag har gjort en sammanställning över hur jag uppfattat att ätten Introducerats, sedan under en tid felaktigt representerats och därefter Introducerats på nytt och då adopterats på det ursprungliga numret 830, von Vicken.                            
 
Elgenstierna, sid 766 - 772,  
Adliga ätten von Vicken, nr 830
 
Ätten von Vicken, som härstammar från Breslau i Schlesien, tillhör de utländska adelssläkter där en gren naturaliserats på svenska riddarhuset, där sedan denna gren utslocknat. Därefter har pga dåliga rutiner, medlemmar som inte tillhört den introducerade ättegrenen fått representera ätten i riddarhuset. Henrik von Vicken blev introducerad på nummer 830 år 1675. Henrik var sonsons son till rådsförvant Niklas von Vicken, som 1580 blivit adlad av den polske kungen Stefan Bathory. Sönerna dog tidigt och ättegrenen slöts på svärdssidan då Henrik von Vicken dog den 11 april 1690 (detta konstaterades senare enligt protokoll från ”ridderskapet och adelens pleno d. 1 och 5 februari 1770). Henriks brorson fortsatte representera ätten vid riddarhuset (trots att hans far Wolfgang Otto von Vicken inte blivit introducerad i riddarhuset). Då Wolfgang Otto dog 1681, tog hans äldste son Johan Otto von Vicken vid Gärahov i Byarums socken över representationen av ätten i riddarhuset (enligt min slutledning, men jag inte kontrollerat i källorna på riddarhuset). Sannolikt övergick detta representantskap i riddarhuset pga åldersskäl till äldste sonen, Carl Reinhold von Vicken (min slutledning då dennes söner senare introducerades). När sedan Carl Reinhold dött 1741 (före den åldrige fadern Johan Otto som dog först 1750), övergick med all sannolikhet respresentationen till brodern, Hans Isak von Vicken    (vars söner också introducerades och
adopterades till nr 830, von Vicken. När det sedan uppdagades att den ursprungliga ätten von Vicken introducerat på nr 830 var utslocknad, valde man att introducera Carl Reinhold von Vickens båda söner, Hans Henrik von Vicken och Gustaf Adolf von Vicken, adopterade på nr 830, Von Vicken, samt introducera Hans Isak von Vickens söner, Johan Edvard von Vicken, Isak Otto von Vicken, Henrik Adolf von Vicken och Reinhold Gustaf von Vicken.  
 
Mvh
Rolf Ström