NULL Skriv ut sidan - Vicken, von

Anbytarforum

Titel: Vicken, von
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2014-03-07, 15:23
Hej Rolf,
 
Det är Gull-Marie som forskat fram detta!  Jag bara hjälper till lite med källorna och läshjälp  
 
Själv härstammar jag från Johan Edvard (Evert) von Vicken (1722-1800) genom hans utomäktenskapliga barn Johannes född 1750-02-22 i Tofteryd (F). Jag har spenderat ganska mycket tid med att kartlägga anorna för Johan Edvards von Vickens moder Anna Dorothea von Engelhardt (1700-1790) med hjälp av fjärrlån av böcker från alla möjliga ställen i Sverige och utomlands.... Härstammar du också från denna gren?
 
Även på den gren vi alla tre verkar ha gemensamt så tror jag att jag har något ytterligare än det som går att finna i Svenska källor (Elgenstierna etc). Det gäller bland annat förfäder för Agneta von Straelborn.
 
Min tyska är inte helt perfekt, men jag översätter efter bästa förmåga:
 
Heidohof
Detta gods hette tidigare Buckenhof eller Nachtel. År 1550 innehades det av Hans Beckmann som hade ärvt det efter sin far. Han pantsatte det detta år för 3000 Rigska mark till sin syster Anna gift med rådsherren i Dorpat Paul Bock eller Bucker. Hans Beckman blev senare i Ryssland satt i fångenskap, varefter Paul Bock tog besittning av godset. År 1582 och 1589 fick Paul Bocks svärson borgaren i Dorpat Dietrich Hartmann konfirmation på godset av kungarna Stefan och Sigismund av Polen. I sitt testamente från 1601 angav Dietrich Hartmann och hans hustru Catharina Bock att godset Heido skulle tillfalla arvingarna efter deras avlidna son Heinrich. Heinrich änka Agneta Rötger överlät godset 1626 till sin svärson, borgaren i Reval Hans Stralborn. Hans efterkommande löjtnant Dietrich von Stralborn innehade godset 1682 och lötjant Moritz von Stralborn överlät godset 1760 för 7500 Rubel till sin svärson stallmästaren Hermann Carl Baron Bellinghausen. År 1780 tillhörde Heidehof lantrådet von Loewenstem.
 
Källa: Beiträge zur Geschichte der Ritterg?ter Livlands, Bd.: 1, Der ehstnische District, Dorpat, 1877, sid 179f
 
Den i texten omnämnda Hans Stralborn var far till Agneta von Straelborn, gift med Wolfgang Otto von Vicken. Hos Elgenstierna anges Hans von Straelborn vara gift med en Gertrude von Martmann. Säkerligen har Elgenstierna eller någon medhjälpare råkat läsa bokstaven H som ett M och Hartmann blev då felaktigt Martmann!
 
Ett släktträd över Johan Otto von Vicken (1657-1750) från min webbsida finns här
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-07 18:07)