NULL Skriv ut sidan - Törne, von

Anbytarforum

Titel: Törne, von
Skrivet av: Marcus Borg skrivet 2002-09-19, 23:10
Hej Gert!
Utdraget ur SoH 1966:3 sidan 159, hänvisa ju som bekant till Piperska muren och dess omgivningar en vandring genom seklerna av Lars Wikström. Jag fick i min hand idag Ur Coldinuordens krönika vari Wikströms skrivelse återfinnes. Wikstöm hänvisar till Stockholms tänkebok 1589-04-12 och citerar ehrlig och försichtig Oluff Nilsson, som nu på sin moders ... hustru Kirstin Oluffzdotter, salige hoos Gudj Nils Larssons fordom tulschriffwere efftherlathne enkia.... Det torde ge vid handen en tämligen säker koppling mellan Nils Larsson och Olof Nilsson.
Wikström anger tillika, likt Siv Thorsell i SvA nr 118 i Band II, häfte 7, en Mariet som moder till Kirstin Olofsdotter. Utan att närmare känna till Siv Thorsells källor ger ju efternamnet Allertz vissa associationer, jag tänker närmast på kung Karl X Gustavs mätress, fröken Märta Allertz, moder till greve Gustaf Carlsson, men även Klas Allertz rådman i Stockholm. Siv Thorsell nämner Mariet Allertz som syster till en Lambrecht Allertz, borgare i Reval. Vad känner du till om Allertz? Jag föreslår att denna del av diskussionen lämpar sig på annan plats.
Jag ser fram emot fortsatt diskussion.
 
MVH
Marcus Borg