NULL Skriv ut sidan - Törne, von

Anbytarforum

Titel: Törne, von
Skrivet av: Marcus Borg skrivet 2001-12-22, 09:25
Hej Gert!
 
Jag vill göra en del korrigeringar i inlägget ovan med en ursäkt. Jag urskuldar mig med nattläsning.
 
Hursomhelst.
 
Forsstrand skriver att enligt riddarhusgenealogierna är hon dotter av konung Erik XIV:s fältöfverste, under-amiral, archlimästare och öfverkammererare Matts Törne och hans andra hustru, Gertrud Olofsdotter dvs. som du anger i dina inlägg.
 
Forsstrand citerar tillika Örnberg - Svenska ättartal 1891 - enligt följande:
dotter af Matts Törne, men ovisst om af gamle Matts Törne i Gäfle, som 1565 blef höfvitsman och fältöfverste i Gestrikland och Helsingland, men var död 1571 samt gift andra gången med Margareta Hallstensdotter Bagge, eller af Olof Törnes i Gäfles son Matts Törne, som vara kamrer 1590, och redan död 1591 samt gift andra gången med Karin (ej Gertrud) Olofsdotter
 
 
Alltså. Örnberg säger att det finns två Matts Törne med Gävle-rötter.
 
1. Höfvitsmannen och fältöfversten i Gestrikland och Helsingland Matts Törne död före (eller under) 1571  enl. bou 1571-05-18.
2. Kamreren Matts Törne son till Olof Törne i Gävle död mellan 1590 och 1591.
 
Där Matts Törne nr.1 var gift två gånger, andra gången med Margareta Hallstensdotter Bagge (Elgenstierna nämner också detta) och Matts Törne nr.2 död ca 20 år efter nr.1 gift andra gången med en Karin Olofsdotter.
 
Visserligen är det behäftat med en hel del risker att hänga upp argument på en 95 år gammal bok som citerar andra böcker (Örnberg), men med utgångspunkt från Forsstrand och utan att ha tillgång i dagsläget till varesig  tänkeböcker eller Elgenstierns källor (Stockholm rådhus och råd) drar jag slutsatsen att Barbro Mattsdotter Törne var dottern till Matts Törne (Nr. 1) i dennes första gifte med Gertrud Olofsdotter.
Vilket jag stödjer huvudsakligen på ditt utdrag ur Stockholms tänkeböcker.
 
Självklart kan man ju sedan undra huruvida Matts Törne Nr.1 och Nr.2 var besläktade med varandra, de var ju dessutom samtida (huvudsakligen)och från samma stad. Eller?
 
Min julhälsning kvarstår.
 
Marcus Borg
Trollhättan