NULL Skriv ut sidan - Trolle, af

Anbytarforum

Titel: Trolle, af
Skrivet av: Carina Quick skrivet 2005-11-10, 22:57
Ärade släktforskare och andra berörda,hade inte en susning om att det kunde osa så hett på Anbytarforum! Själv släktforskar jag av det skälet att jag vill veta mer om min släkt, då den är långt större än jag först trodde. Vi har säkert alla någon eller några i släkten som kanske har förgreningar i adel eller kungahus. Gör det då oss till något förmer? Är det inte i själva verket så att det egentligen inte finns något adligt eller kungligt? Det är ju människan själv som uppfunnit detta begrepp!!Hur många äkta adliga och kungliga finns det på riktigt? Det finns väl ingen som kan spåra sina förfäder/förmödrar så långt tillbaka i tiden att man med fog kan påstå att man är av högre eller finare börd? Nog är det bra mycket intressantare att se människan och hennes historia bakom alla dessa siffror och titlar. Napoleon Bonaparte sade; Historien är en lögn vi alla enats om. Det ligger mycket i detta påstående. Vems/vilken historia får vi lära oss i skolan? Vilken (släkt)historia får vi oss itutade som barn/vuxna? Hur många blir medvetet vilseledda eller förda bakom ljuset av olika dunkla skäl? Vilka titlar hade de allra första människorna? Och hur gick det till när de fick dem? Oavsett hur mycket vi än vrider och vänder på alla begrepp och resonemang kommer vi inte fram till något definitivt svar. Som bekant kan det ju ibland vara svårt att se skogen för alla träden. Men om man klättrar upp i trädet ljusnar det och man kan se lite klarare. Och det finns många stigar till bergets topp, men utsikten är alltid densammma (kinesiskt ordspråk).
 
 
M.V.H.
Carina