NULL Skriv ut sidan - Trolle, af

Anbytarforum

Titel: Trolle, af
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2005-11-07, 20:59
Hej igen! Jaså Nicklas, du verkar kunna min släkt bättre än jag själv...du väljer ut VAD du vill se, och vad du INTE vill se! Varken Walin eller Bellander är adel men...runtomkring dessa släkter finns fullt av adel!!! Du är välkommen hem till mig någon gång och se mitt släktträd Nicklas! Jag uppskattar att jag har en 30-50 dokumenterade adellssläkter i vår släkt (och säkerligen finns det lika många till...). Ang. Christina Bellander och hennes ev. snedsteg med Kungen så var hon Änka vid denna tid, alltså inte gift!!! Kungen var dock gift men det kan inte ha varit så lätt för honom att leva i 12 år utan fru...det kan väl alla förstå. Detta med Prins av blodet är en fransk titel på oäkta Kungabarn. Ett slags mellansteg mellan Hertigar och Grevar. I Sverige blev oäkta Kungabarn utnämda till Grevar (om de vart legitimerade förståss vilket ju inte alla blev...). Så...skulle detta vara sant...detta med Rudolf, så skulle han åtminstone ha fått en Grevetitel + några slott!!!
 
Ralph...Du måste väl förstå att det är en viss skillnad att vara fem generationer från en Kung och att vara 15 led ifrån! Spinnsidan eller Svärdssidan, vad har det för någon betydelse idag? Man har väl lika mycket Kungagener i sig för det? Jag har aldrig påstått att jag härstammar från Ribbing, mina tremänningar gör dock det! Jag kommer dock från Greven Samuel Barcks syster Anna (som gifte sig med Martin Munktell).
 
Så Gagge-ätten. Det är väl märkligt vad Nicklas...att hela den svenska så kallade ofrälse grenen är FULL AV DOKUMENTERAD SVENSK ADEL!! Som t ex af Trolle, Grevätten Ruuth, Baronsläkten: Åkerhielm af Margrethelund, Silverstolpe, Kylenstierna  osv. Konstigt vad? Tror du att dessa släkter gifte sig med vem som helst?
 
Vänligen: Ulf.