NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2005-11-02, 15:46
Min styvfar har skojat några gånger när jag var liten om att han måste härstamma från Gustaf Vasa eftersom båda hette Eriksson...  
 
Apropå de obevisade släktskapen Gagge - Gagge, menar jag.
 
Själv har jag också adliga anor. Belagda.
 
Att jag så småningom har diagnostiserats med Aspergers syndrom påminner mig nu om något jag skojade om någon gång härom året, att jag var degenererad men inte rik.
 
Men ärligt talat. Jag har och har haft ett gott tvärsnitt av bekanta med gott om pengar och med mer genomsnittligt gott ställt (och även mindre gott ställt, som jag själv oftast har haft), och en del har varit adliga - i båda de första grupperna.
 
Och den enda skillnad jag märkt på folk och folk är de effekter det ofta verkar kunna ge på många att ha mycket pengar. Ett slags fartblindhet, där t o m den som själv en gång i tiden levt under betydligt enklare förhållanden kan nästan helt tappa insikten i hur det är att inte leva som man själv gör. Har inte märkt de värsta exemplen på detta själv, men hört min far berätta en del från umgänge i en bekantskapskrets med stor spridning i inkomstnivå.
 
Och den biten har inte varit olika mellan adliga med gott ställt och ofrälse med gott ställt. Tvärtom kanske snarare slagsida mot de sistnämnda om något (att döma av de erfarenheter jag har själv, och har hört av min far).
 
Själv skulle jag kanske kunna skoja om att min ridderliga gentlemannastil som person skulle vara ett gott arv från mina adliga anor, men jag tror nog snarare att omtänksamhet och medmänsklighet är arv från alla anor!
 
Så var man skulle se adliga gener idag hos någon med anor som någon gång har råkat få ett privilegiebrev utfärdat av någon furste, det är jag mycket tvivlande till...
 
Det är alltid väldigt trevligt att finna sådana rötter primärt eftersom de då ofta är bokförda och kan spåras i tryckta verk långt bak i tiden, men det är att lura sig själv att dra för stora slutsatser av att någon för några hundra år sedan bär samma namn och lägger sig till med samma vapen som en adlig ätt ytterligare några hundra år tidigare.
 
Var det belagt att den som gjorde så hade fog för det hade han säkerligen också sett till att göra officiella anspråk på tillhörighet till den äldre ätten, som att söka säte på Riddarhuset. Och om han gjorde sådana försök som inte lyckades borde det finnas dokumenterat. Kanske något att kolla?