NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2014-01-03, 13:03
Hej Andreas
 
Detta är ju ganska intressanta och spektakulära händelser som jag har tänkt att jag skulle kolla närmare på. Dock skulle jag först vilja få klarhet i kopplingen till Törne Tornerefelt. Min ingång till honom är genom Jacob Gustafsson Pistol som var son till Gustaf Pistol (se tråden om släkten Pistol under Introducerad adel). Gustaf Pistol var gift med Elisabeth Tornerefelt som var dotter till Törne Tornerefelt. Dock råder det någon osäkerhet om hon verkligen är mor till Jacob Gustafsson Pistol. Det är känt att hon är mor till ett antal barn från ca 1670 och framåt, men vår forskning tyder på att Jacob Gustafsson Pistol bör vara född kring 1660, eller kanske några år innan detta. Jag skulle därför först vilja säkerställa kopplingen till törne Tornerefelt innan jag lägger fullt krut på denna fråga.
 
En annan fråga är vem av Törnes fruar som är mor till Elisabeth. Kan Eketrä ha varit modern? Som framgår under Pistol i supplementet till Elgenstierna så bör hon vara född åtminstone 10 år efter 1629 som Elgenstierna angav som födelseår.
 
Då det är så pass allvarliga fall så bör det ju ha utretts ordentligt, gissningsvis i någon högre instans. (6 nov 1644 hos kungl majt utdömdes bötessstraff om 320 daler smt, enligt elgenstierna.)
 
 
Jag har dock samlat på mig lite info även om det är lite oordning på materialet:
 
Följande är hämtat från Domkapitlet Växjö DVII:1, Bötesboken, vilken har blivit renskrivet här (den finns dock inscannad av Arkiv Digital också):
http://www.swe-gen.se/Smaland/Botesboken.htm
 
Antingen under rubriken Acta anni 1647 eler under Kopia av sända brev till Göta hovrätt i Jönköping 1646
 
Tveta och Vist härader examineras i Jönköping
 
16 juni kom biskopen Joannis Baazius brev till kapitlet, angående att ryttmästaren Törne Andersson inte får gifta sig i stiftet, stiftet och ärkestiftet mycket emot detta, då skilsmässan med den första hustru tycks vara illegiterium (illegitim).
 
7 oktober i Birgitta marknad kom pastors skrivelse från Alseda om ryttmästare Törne Andersson, vilken vill träda i äktenskap med jungfru Anna Ulfsax till Osaby den 19 trinit. Så emedan ryttmästarens kyrkoherde herr Gudmund i Skirö icke dristeligen törs väga viga dem för det förbud som tidigare av biskopen den 17 juni 1647 var sagt, frågas hur detta skall hanteras? Svar; Ärkestifte och rikskansliet har förargat sig över skillnaden mellan Törne och hans hustru Kerstin, skillnad gjord av biskop Nicolaus Krokius, vilken skillnad inte var laglig, Törne måste kontakta ärkestiftet.
 
Sida 414-415
13 november kom herr Joannis Baazius skrivelse till pastor i Alseda, daterad i Värnamo den 18 oktober, i vilken ryttmästare Törne Andersson tillåts inträda i äktenskap, allenast han tillförne inlägger sin obligation, att han själv skall svara till allt eftertal både hos ärkestiftet och rikskansliet.
 
 
Kopia av sända brev till Göta hovrätt i Jönköping 1647
Jönköpings län
 
Sida 422-423
 
Östra härad
Välborna Margareta Eketrä hor med Johan Ulf, skrift hos häradsprosten
   
 
Ytterligare lite:
 
(OBS, datumet 1645 rimmar ju dåligt med vad Elgenstierna angivit)
 
Enl Palmsköldska saml., UUB nr 197 p 347: Margareta Johansdotter Eketrä lägrad 1645 aff Johan Ulfsson till Horsnääs. Växjö domkap (A1695:1068) 1645 13/6 inlevererar Knut Ulf till Traneberg en skrift av sin broder Johan Ulf af Horsnäs att denne ej kan komma till svars, efter han på lejd är säker hemma och haver sin broder, Johan Duse och sin fogde Brodde hit förskickat att svara för sin gärning. Frågas om Johan Ulf gift, bekänner sig hava lägrat fru Margareta Eketrä i Skurubo, som var ryttm. Torne Anderssons hustru och avlat barn med henne, därtill han ej nekar. Uti denna ynkeliga o fast lementerliga misshandel sticker en affinitet eller skykdskap emellan. Johan Ulfs fru, Anna Björnram till Horsnäs och fru Margareta Eketrä äro varandra skyllda in tertio et quarto gradu enl lineam Karin Larsd:r på Lihem- Anna Broms- Anna Björnram- NIls Bröms- Karin Bröms- Margareta Eketrä-