NULL Skriv ut sidan - Svinhufvud i Westergötland

Anbytarforum

Titel: Svinhufvud i Westergötland
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2014-01-05, 16:13
Stockh: d 29 May 1705
Högwälborne Her Baron och General Feldt Tygmästare; Så och Wällborne Herr Krigz Råd och Krigz Commissarie.
 
Sedan som det Kongl: Krigz Collegium igenom des bref och swar af den 26 Apr. sidstl: behagat låta mig weta, att Carl Swinhufwud, efter den ifrån mig erhåldne notification om des fängelse, och det emot honom angifne måhlet, skall, lijkmätigt Kongl: May:tz Krigz articlar, böra till Kongl: May:tz Dragone=Lif=Regemente, hwar ifrån han rymt, under fängsligit förwahr afsändas, att dher undergå laga ransakning och dom, sampt straff efter saksens befundne beskaffenhet; Så har jag och derpå om lägenhet till des bortskaffande under dhen begiärte säkerheten, hoos Öfwersten af samma Regemente högwälborne Herr Baron Hugo Hamilton, medan han war här i staden, låtit igenom Kongl: Slåttz Cancelliet efterfråga, på hwad sätt det bäst kunde låta sig giöra, hwarpå som Herr Öfwersten swarat, att det kunde skie med Gardes recruterne, som skohla afgå till Kongl: May:tz armée; Ty har jag genast den 3 hujus om underhåld för bem:te Swinhufwud, det Kongl: Stats Contoiret tillskrifwit, som nu medelst dess i dag ankomne swar af dato den 5 innewarande Månad, loifwar at giöra herom behörig anstalt, så snart Kongl: Stats Contoiret får weta huru mycket dhertill behöfwar, hwilket och genast skall gifwas wid handen. Nu emedan Kongl: Krigz Collegium om Gardes recruternes transport, har att disponera; Altså har jag hermed till Kongl: Collegij egen goden försorg wehlat lembna, sedan Kongl: Estats Contoiret om underhållet giordt anstalt, att dhenne Carl Swinhufwud då med ofwan bem:te recruter af Kongl: May:tz Garde, till sin behörige ort under wederbörlig säkerhet att låta öfwerföra, hwarigenom omkostnaden för Kongl: May:t aldra bäst kan besparas. Och jag förblifwer
Det Kongl: Krigz Collegij
uti hans Excell: Hr Kongl: Rådetz och Öfwer Ståthållarens siukdom
 
Stockholm 20 Maij 1705
 
Ödhemiuke och tienstwilligste Tienare
...
 
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/69 (1705), bildid: A0065983_00507