NULL Skriv ut sidan - Svinhufvud af Qvalstad

Anbytarforum

Titel: Svinhufvud af Qvalstad
Skrivet av: Leif Lundin skrivet 2014-10-26, 12:34
Hej Johan! Jag kollade upp LANDNÁMABÓK (Sturlubók) angående stavningen av orten på forn-norska ..... Sigurður svínhöfði var kappi mikill; hann bjó á Kvernvogaströnd.  Kvern.. Stavas det alltså och detta har betydelsen kvarn på svenska. Tänk även på att det här är fornnorska vi pratar om och inte ett lexikon liknande SAO i nutid. Alla dialektala ord står dessutom inte i en sådan ordlista.  Kaffekvern heter det t.ex.(= kaffekvarn.) detta står faktiskt i den ordlista som du skickade länken till. Möllor = Vinddrivna kvarnar fanns nog inte på vikingatiden i Norge. Frågan är om de hade vattendrivna enklare s.k. skvaltkvarnar? Det har jag inte forskat om faktiskt.
 
Angående  Qvalstad så är det ju detta gods i Östuna som jag försökte spåra namnet på så lång bak jag kunde. Tyvärr så hamnade jag som jag vill minnas före denna Jöns Persson. Namnet verkar alltså tyvärr ha funnits i Östuna innan Jöns kom dit.  Hade det däremot varit samtida så hade det naturligtvis varit desto mer spännande. Då hade man kanske kunnat tro att de visste något på den tiden som vi inte vet idag angående ursprunget för ätten.
Tyvärr så brann ju släktarkivet upp på samma gård vilket jag har skrivit om längre upp på denna sida.  
 
Mvh / Leif Lundin
 
(Meddelandet ändrat av Sugelkuse 2014-10-26 12:52)