NULL Skriv ut sidan - Stöltenhielm

Anbytarforum

Titel: Stöltenhielm
Skrivet av: Ulrica Dahlqvist skrivet 2005-05-10, 09:20
Hej Fredd!
 
Även jag har anor till Per Stöltenhielm. Det finns en ganska utförlig artikel om just honom i Trollhättans Tidning/Lilla Edet som publicerades den 22/5, 2002. Elgienstiernas ättetavlor kan du läsa ur på Göteborgs Universitetsbibliotek, om du bor i närheten.
 
Att han hette Per Larsson tidigare kände jag till, men varifrån har du fått uppgiften om Miles?
 
Följande uppgifter är andrahandskällor som jag ännu inte har hunnit kontrollera. Uppgifterna har jag fått av Kent Karlsson, Rölanda.
 
Per var gift med Anna Eriksdotter f. 1621 och d. i juli 1690, i Vänersborg. Jag härstammar från dem och deras son Daniel Stöltenhielm som var gift med Maria Eufrosyne Sparman d. 1712. Maria var dotter till Nikolaus Sparman och Anna Lohrman. Daniel och Maria fick bl a dottern Sidonia Stöltenhielm. Sidonia gifte sig med Karl Magnus Forsman d. 24/4 1727. Tillsammans fick de dottern Juliana Forsman. Familjen bodde på Prästgården i Dals-Ed.
 
För uppgifter framåt i tiden har jag en del på mina anor om det skulle vara intressant, tyvärr inte bakåt. Om du skulle vilja dela med dig av dina uppgifter från Per och framåt i tiden skulle jag vara mycket tacksam.
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Dahlqvist