NULL Skriv ut sidan - Stålman

Anbytarforum

Titel: Stålman
Skrivet av: John Tengberg skrivet 2001-09-23, 14:51
Min anfader heter Påfvel Eriksson Tengberg, f 1664 på okänd ort, död 1734 i Marum (rustningssäteriet Bränningeberg). Hans (sannolikt 2:a) hustru heter Annika Stålman, död 1717 i Marum, utanför Skara vid okänd ålder.
 
Kanske hör denna Annika till adliga släkten Stålman, trots att hon inte finns nämnd i Elgenstierna.
 
Annikas första barn, född på okänd plats 1708, döps till Johan. Därefter följer Estrid, Isak, Maria, Maria, Isak, alla födda i Marum åren 1710-1717. Vilka namn som kommer från Annikas respektive makens sida är inte känt, eftersom även Påfvels bakgrund är okänd.
 
'Johan' skulle dock kunna syfta på Johan Stålman, men denne dog 1675 utan att något giftermål eller några efterkommande har angivits i Elgenstierna. Om ändå Annika var hans dotter så var hon minst 42 år gammal vid sin död och sista barnafödsel.
 
'Estrid' skulle kunna syfta på Estrid Lenk, gift med Bengt Stålman (son till Sven Stålman, som adlades). Bengt dog dock redan 1676, vilket om Annika skall vara hans dotter gör henne till minst 41 år vid sin död. Bengt hade för övrigt en egen dotter som hette Maria (enligt Elgenstierna), vilket namn Annika använder för sina egna flickor nummer 2 och 3, som båda dör unga.
 
Adliga släkten Stålman är f.ö. ingift i släkten Hierta, nämligen Anna Stålman med Måns Hierta (om jag minns rätt). Lars Hierta arrenderar Bränningeberg av staten och familjen upplåter den i sin tur till Påfvel Tengberg, efter att hans hustru -”generalinnan” Maria Bonde (boende på Häggatorp och senare Främmestad)- har 'kallat' honom till orten för att där tjänstgöra åt (bl a) henne. Påfvels näringslov utställes av landshövdingen Soop år 1708, samma år Påvel kallas till orten. Soop är kollega med Lars Hierta som inte bara är chef för Västgöta kavalleri -efter att år 1708 ha lämnat chefskapet för Upplands femmänningskavalleri- utan då också samtidigt landshövding i Älvsborg (enligt Norberg: Hierta på Främmestad).
 
Huruvida det finns släktskap mellan Annika Stålman och den adliga ätten Stålman är alltså för min del oklart, men kanske inte omöjligt. Tacksam för alla bidrag som kan öka klarheten, för eller emot.