NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-02-09, 19:38
För drygt ett år sedan, den 7:e december 2011, skrev jag följande:  
 
”Jag tror fortfarande att svaret på frågan om Stålhandskes ursprung ligger i relationen till släkten Fleming i Finland. I mitt förra inlägg pekar jag på möjligheten att Harald i sitt första gifte var gift med Margareta Pedersdotter Fleming, vilket tillsammans med det faktum att hans bror Joen, i sitt första äktenskap var gift med Brita Rääf, dotter till Margareta Eriksdotter Fleming, och att Klas Eriksson Fleming agerade som patron för bröderna Stålhandske, utgör mycket starka indicier för att de verkade i samma sociala och geografiska 'sfär'.”
 
Även om jag sedan dess reviderat filiationen för Haralds far, Thyril Nilsson Sluk, och postulerat att Margareta Eriksdotter Fleming inte var mor till Joen Tyrilssons hustru,  Brita Rääf, utan hennes styvmor, så förändrar det inte min syn på min postulerade klient/patron relation mellan bröderna Stålhandske och Klas Eriksson Fleming.
 
En väsentlig fråga är hur äktenskapet mellan Harald Tyrilsson och Anna Henriksdotter (Lapp) kom till stånd.  R. Hausen skriver något anakronistiskt,  i sin bok ’Germundö säteri och dess ägare’: ”…därefter torde Harald Tyrilsson fått sin verksamhet förlagd till Åland. Själffallet dröjde det ej länge innan han sammanträffade med och lärde känna Anna Henriksdotter. De funno att de passade för hvarann, och för tredje gången seglade Germundöfrun in i den äktenskapliga hamnen.”
 
För min del tror jag att det finns goda skäl att anta, att Harald och Anna Henriksdotter träffades i Stockholm redan  på senhösten 1563, alternativt i början på 1564 – sannolikt sammanförda av Klas Fleming…
 
Vad får mig att föra fram en så pass specifik hypotes? Jo, för att sannolikheten är rimligt stor:
 
• I november 1563 befann sig ”ryttmästaren Harald Töresson” i Stockholm, vilket framgår av en skuldförbindelse utfärdad till honom av en Olof Göstafsson (tre stjärnor på tvärbjälke). [Hausen]
 
• Efter avrättningen av Annas andre make, Joen Westgöthe, hösten 1563, så hade man orättfärdigt ”ryckt och rappat till sig hvad man av hennes egendom i både löst och fast kunnat öfverkomma, så att hon med sina barn näppeligen behöll så mycket kläder de hade på sig.”  Anna Henriksson  bönföll därför Konung Erik ”om hjälp att hon måtte bekomma sitt igen af den som det olagligen bortrappat.” Hennes begäran beviljades den 12 januari 1564, men redan innan, före den den 8 januari, ”…trädde hon inför den kungl. höga nämnden för att ådagalägga sin rätt i förberörda afseende…”. [Hausen] Alltså i Stockholm…
 
• ”Med de hertigliga myndigheterna i Finland hade F(leming) kommit i delo av rent personliga orsaker. I febr 1563 klagade han hos Johan över att ha blivit fråntagen lagmansräntan i Raseborgs län och berövad ett fäderne-ärvt gods. När det slutligen gick till öppen konflikt mellan Erik och Johan finner vi F bland befälhavarna över de kungliga trupperna vid Åbo. Honom anförtroddes uppdraget att föra den fångne hertig Johan över till Sverige i aug 1563.[Hausen]
 
När F hade slutfört detta uppdrag, hade redan det danska kriget utbrutit. Brev från konungen av 19 o 27 nov samt 18 dec vittnar om att F nu blev en av dem, som skulle organisera transporterna av vapen och krigsmateriel till gränslandskapet Västergötland…”. [SBL] Då Klas Fleming måste ha varit väl insatt i Annas prekära situation - och båda var ättlingar i fjärde led till riddaren Claus Pedersson Fleming  - och med Klas som släktens huvudman(?), så torde han ha engagerat sig i ärendet.
 
Då Klas Fleming dessutom var – av mig postulerad – tremänning med Haralds första hustru, Margarerta Pedersdotter (Fleming), och sannolikt hade kontakt med Harald i Stockholm, så känns det inte helt orimligt att en propå om ett ev. äktenskap med Anna Henriksdotter fördes fram… Brölloppet ägde förmodligen rum någon gång kring årsskiftet 1566/1567 då Anna ännu 1566 omnämns som ”hustru Anna i Möckelgräs”, medan Harald förekommer som innehavare av Germundö och Anna Henriksdotters förra sätesgård Möckelgräs 1567. [Hausen]
 
Att brölloppet inte ägde rum tidigare är logiskt, då Sverige fortfarande befann sig i krig med Danmark, och Harald verkade som befälhavare för de svarta hingstridarna 1565-1566. När han dyker upp på Åland 1566/67, så är han förmodligen redan utnämnd till skeppshövidsman, en roll man finner honom i på Åland 1568. [Hausen]
 
Lägger man till detta att Haralds bror, Joen, några år senare gifter sig med Brita Rääf, (av mig postulerad) styvdotter till Klas Flemings fyrmänning, Margareta Fleming, så känns scenariot patron/klienter mycket realistiskt…
 
För att citera en engelsk släktforskare: The clues are in the connections...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-02-09 19:48)