NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-09-15, 23:24
När man skall göra korrigeringar i ett komplext  'nätverk', så måste man gå försiktigt fram och noga analysera vilka 'trådar' man bör hålla fast vid.
 
Även om  jag accepterat att ett äktenskap mellan Harald Tyrilsson och Anna Henriksdotter inte var möjligt p.g.a  äktenskapshinder- utgående från hypotesen att båda var ättlingar till Nils Jönsson Sluk och Karin Fleming - så vidhåller jag min hypotes att släkten Stålhandske stammade från släkten Sluk. Frågan är då var den svaga länken finns i min hittillsvarande hypotes? Var skall man börja nysta?
 
Alternativen är inte så många, om man accepterar att filiationen för Anna Henriksdotter är korrekt. Kvar finns Tyril Nilsson Sluk och/eller hans postulerade far,  Nils Nilsson Sluk. Som jag visat tidigare, så är indicierna mycket starka för att Haralds föräldrar var Tyril Nilsson Sluk och Anna Mattsdotter Ruuth. Den svaga länken är Nils Nilsson Sluk, vilken dyker upp i förbigående i Anthonis bok: ”Av häradshövdingen Nils Sluks barn ha sönerna Erik och Nils varit gifta med frälsedöttrar, medan Peder tydligen ingått ett ofrälse gifte”. Det är allt som nämns om den tidigare (såvitt jag vet ) okände sonen till Nils Jönsson Sluk. Helt klart behövdes det en Nils Nilsson mellan Nils Jönsson och Tyril Nilsson för att klara de kronologiska kriterierna, varför 'pusselbiten' tycktes passa precis.
 
I Genos, årg. 82, 2011  - i en artikel skriven av Tapio Vähäkangas - så återfinns denne Nils Nilsson, son till Nils Sluk och Karin Henriksdotter Fleming, som postulerad far till en Erik resp. Gunnar Nilsson i Retula. Ingenting nämns om någon son Tyril.
 
Ett problem i hypotesbyggandet är, förutom  bristen på dokumentation  och att många i släkten inte  använde släktnamnet, att namnen Nils, Jöns, Olov och Torkil tycks ha förekommit i stort sett i varje generation, och i flera grenar av släkten.
 
Med utgångspunkt från Tyril nilsson Sluk och Anna Mattsdotter Ruuth, bör sökandet efter en ny tråd börja i Tavastland.  För att klara kriterierna på blodsband, så kan tråden ansluta först till Anna Henriksdotters mf ff f, Torkil Nilsson, och hans son Nils Torkilsson , bror till Anna Henriksdotters anfader Jöns Torkilsson. Jöns  Torkilsson återfinns först som faste på Åland 1406, då Olof Andersson till Kodbolstad - blivande svärfar till Jöns son Jösse -  är förskalaman. Fyra år senare dyker Nils Torkilsson upp tillsammans med Jöns och Olof Andersson. Sista livstecknet  på Åland för bröderna är 1419 (FMU 1586): ”.godha manna incighle, som ær Andris Andersson, wæpnære, och Olaf Andrisson, Iap Pedhersson i Getha, Iönis Torkilsson och Nicles Torkilsson”.
 
Jöns återfinns sedan i Kimito 1432, då Jöns Torkilsson ”erkänner sig ha närvarit vid biskopstinget för 15 år sedan (1417), då hela Kimito socken.” (FMU 2036), och i Åbo 1437 som nämndeman i Landsrätten:  ..til the xij, som tha j nempdenne satho, som ær Jönis Torkilsson wapn.. (FMU 2215).
 
Inga spår är kända efter Nils Torkilsson efter 1419. Om man antar att han hamnade i Söderfinland som sin bror,  är ett troligt scenario att han efter ett tag hamnade i Tavastland. Som Anthoni skriver: ”Anmärkningsvärda äro de talrika överflyttningarna från Egentliga Finland till Tavastland . Såsom tidigare nämnts saknas här ett ursprungligt småfrälse av det slag man möter på Åland, i Egentliga Finland och även i Nyland.”
 
Sannolikheten att knyta ihop de här trådarna är nog tyvärr försvinnande liten, men värt att jobba vidare på de närmaste åren.