NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2013
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-09-11, 13:54
Urban,  
 
Jag driver inte den tesen längre. Jag har tagit till mig av dina argument, och erkänner att jag gjort en grov missbedömning avseende möjligheten att få någon form av dispens för äktenskapshinder under och efter reformationen. Borde ha tänkt på det själv - den lutherska kyrkan var ju mer rabiat i det avseendet.
 
Vad gäller Ramsay, så uppger Elgenstierna att ...fru J. Ramsay har i sitt arbete Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden uppvisat, att intet annat samband finnes mellan ätterna Sluk och Stålhandske  (min kursivering) än att Harald Tyrilssons svärmoder Anna Nilsdotter var syster till nämnde Tyril Nilsson Sluk, samt anser för sannolikt, att stamfadern Tyril varit en svensk frälseman, som själv eller genom sitt gifte tillhört samma släkt som den år 1565 adlade svenska ätten Stålhandske(i Västergötland); Det är detta jag inte accepterar, även om jag nu måste acceptera Tyril Nilsson Sluk med största sannolikhet inte var sonson till Nils Jönsson Sluk.
 
Kunskapen om filiationerna inom respektive släkter var (och är) mycket låg. Som exempel, så stämmer med största sannolikhet inte påståendet att Anna Nilsdotter var syster till Tyril Nilsson - kronologin stämmer inte. Jag har hittills i mitt hypotesbygge lagt in den Nils Nilsson Sluk, som Anthoni nämner men som var okänd för Ramsay, som son till Nils Jönsson och far till Tyril Nilsson...
 
Att man fortsätter att referera till ett så kategoriskt påstående, är för mig störande.
 
En möjlig förklaring till varför bröderna Tyrilsson adlades, skulle kanske kunna vara att deras far Thyril Nilsson Sluk förlorade sitt frälse när han gifte sig, om hans hustru Anna Mattsdotter Ruuth inte tillhörde frälset. Ättlingar till hennes far, Matts Larsson Ruuth, adlades senare, 1681, till Rutenhjelm.
 
Vad gäller min lilla kommentar om 'vetenskapliga' anspråk, var det inte så allvarligt menat. Jag bara uppfattade det du skrev om din anfader, som en variant på det kända logikexemplet, vad är motsatsen till påståendet att alla katter har svans.
 
Min ambition är att inte att kunna bevisa att släkten Stålhandske var ättlingar till släkten Sluk. Jag är fullkomligt nöjd om jag lyckas skapa hypoteser som till en väsentlig grad är bättre underbyggda - mer sannolika - än de som idag finns publicerade...
 
Hälsningar
Leif Tennare
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2012-09-11 14:19)