NULL Skriv ut sidan - Stålhandske

Anbytarforum

Titel: Stålhandske
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-12-29, 18:51
Kronologiskt så skulle Matts Larssons hustru, Anna Olofsdotter, mycket väl kunna var sondotter till Olof Assersson. Någon son Olof till Olof Assersson är dock inte känd. Men om man utgår ifrån att Annas far var en hypotetisk Olof Olofsson, så var Anna därmed sannolikt en syster till den Malin Olofsdotter, som var gift med Gudmund Larson till Hyvikkälä. Malin Olofsdotters äktenskap med Gudmund Larsson nämns på två ställen i Impolas bok. Erik Spore till Hyvikkälä sägs vara gift med en dotter till Häradshövdingen Gudmund Larsson till Hyvikkälä  och Malin Olofsdotter av Assersönernas frälsesläkt [s.118] och Per Nilsson (Dufva) till Munkeby sägs vara gift med en dotter till frälsemannen Gudmund Larsson till Hyvikkälä och Malin Olofsdotter [s.334].
 
Som vanligt leder en potentiell lösning till nya problem. I detta fall handlar det om, att på ett annat ställe i Impolas bok, under rubriken 'Gudmund Larsson till Hyvikkälä (Hauho)'[s.128], finner man att Gudmund var gift med Malin Arvidsdotter (min kursivering) av s.k. Asserssönernas släkt, dotter till häradshövdingen Arvid Olofsson till Hyvikkälä och Anna N. Impola skriver om detta: Anthoni skrev om detta äktenskap tveksamt 1947 men var övertygad därom 1970. Jag tolkar detta som att Impola för sin del själv är något tveksam till detta äktenskap. Möjligen/troligen har Anthoni härlett ett sådant äktenskap, baserat på en urkund [FMU 5322] i vilken Arvid Arvidsson till Hyvikkälä (i Hauho socken) tillbyter sig av sin måg Gudmund Larsson Kärsälä gods i Hattula socken mot en brorsdel i Hyvikkälä by. Anthoni har uppenbarligen tolkat 'måg' som svåger, varför han drog slutsatsen att Gudmund Larsson var gift med en syster till Arvid Arvidsson. Då 'måg' hade en vidare betydelse på medeltiden, så kunde det mycket väl avse maken till en kusin, i detta fall till Malin Olofsdotter.
 
Om hypotesen att Anna Olofsdotter i Luhtiala var en sondotter till Olof Assersson är korrekt, så var Dorotea Kristiernsdotter -innehavaren av ett frälse och ett skattehemman i Luhtiala - en dotter till Annas kusin Valborg Arvidsotter, och båda arvingar till Olof Assersson.
 
P.g.a. det relativt höga förklaringsvärdet i hypotesen, så kommer jag tills vidare utgå ifrån att Anthoni drog fel slutsats i detta fall.