NULL Skriv ut sidan - Stålhandske

Anbytarforum

Titel: Stålhandske
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-12-20, 16:21
I mitt inlägg i februari 2013, betitlat 'biografiskt  för Harald Tyrilsson (Stålhandske)', så skrev jag följande: ”Möjligen (troligen?) var det Harald som ingick i slottsloven på Reval, 1581 - inte hans son Tyril, vilket uppges i EÄ. Tyril torde ha varit alldeles för ung 1581, för att ha nått den nivån i karriären”.
 
Jag finner det idag helt självklart att det var Harald Stålhandske som ingick i slottsloven - inte hans son Tyril. År 1581, med erövringen av Narva, utgjorde ett klimax i det ryska krigets första skede. När Pontus de la Gardie i triumf red in i Reval så utgjordes slottsloven med största sannolikhet av befäl med stor krigserfarenhet, vilket Harald definitivt hade. Han hade ju adlats tre år tidigare med samma vapen som sin bror Joen - en krigares vapen. Samma år, 1581, var hans bror Joen befallningsman på Viborgs slott. Båda bröderna blev ju också befälhavare på Kastelholm i slutet på 1590-talet, betitlade ståthållare.
 
Haralds son Tyril, ingick däremot som ryttare under Sven Månssons (Some) fana i Östergötland 1588 - knappast ett ställe man förväntar sig återfinna en drygt 30 år gammal krigare, vilken ingått i slottsloven i Reval sju år tidigare under brinnande krig.