NULL Skriv ut sidan - Stålhandske

Anbytarforum

Titel: Stålhandske
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-08-01, 00:26
Som jag berört tidigare, bl.a. under rubriken Sluk d. 5:e okt. 2012, så återfinns i Lagerlunda arkiv ett pergamentbrev i vilket Olof (Pedersson) Svärd, till sin son Peder, år 1455 pantsätter ett gods i 'caustiala' (= Koustar) by i Kimito.
 
Detta brev torde ha varit i Tyril Haraldssons Stålhandske ägo, vilken fick Lagerlunda (Ledingelunda) med sitt gifte omkring 1583, med en dotter till fogden och häradshövdingen  Per Klemetsson, vilken ägde Lagerlunda. Den enda rimliga anledningen till att Tyril ägde detta brev - i original eller kopia - torde vara att han var en nära frände till släkten Svärd.
 
Jag har tidigare framfört hypotesen, att Tyrils ff mf ff var Olof (Pedersson) Svärd, och att det var via en hittills oidentifierad sonson till Olof Svärd, Harald Olofsson, som namnet Harald introducerades i släkten Sluk/Stålhandske.
 
Harald Olofsson dräptes någon gång i slutet av 1470-talet av Järl Jönsson [FMU 3990], g.m. Elin Henriksdotter (Svärd),en  kusin till Haralds postulerade far, Olof (Olofsson) Svärd. Järl Jönsson var dessutom, av mig postulerad, syssling till Jöns Olofsson (Sluk) i Sotiala, vars son Nils Jönsson (Sluk), enl. min hypotes gifte sig med en dotter till Harald (Olofsson) Svärd, med vilken han fick sonen Thyril Nilsson (Sluk) - Tyril Haraldssons farfar.
   
Nils Jönssons, av mig postulerade bror, Olof Jönsson (Sluk), var med störta sannolikhet gift med Brita Pedersdotter (Svärd) - en kusin till Harald Olofsson - i hennes andra gifte, med vilken han hade bl.a en son Jöns (O) Sluk i Ulfsby, vilken i sitt vapen förde ett balkvis ställt svärd [Hausens bidr. III].
 
Att pantbrevet fanns i Tyril Haraldssons ägo, drygt hundra år efter utfärdandet, pekar på någon form av arvstvist, vilket - möjligen - kan ha varit skälet att Järl Jönsson dräpte sin frände Harald Olofsson.
 
Koustar ägdes från år 1425 av Henrik Svärd - Olofs bror och Järl Jönssons svärfar -efter ett godsbyte med  sin farbror,  Nils Kurke [FMU 1477]. Hur Koustar kom i Haralds farfars, Olof (Pedersson) Svärds  ägo, någon gång mellan 1425 och 1455, framgår inte av de av mig kända urkunderna.
 
År 1482 får Biskop Kort (Konrad Bidz) K. vid ett sent arvskifte efter Henrik Bidz d.ä. (död 1458) [FMU 3904]. Arvtagare var Konrad, Knut och Henrik Bitz samt Olav Jönsson (Sluk) till Jutikkala och Lahis. Förrättare vid skiftet var domprosten Magnus Nilsson samt väpnarna Göstav Slatte, Järl Jönsson, Lasse Jönsson och Jusse Pedersson.
 
Magnus Nilsson var, av mig postulerad, syssling till Olav Jönsson (Sluk), till Jutikkala och Lahis (Fyra ollon). Gustaf Slatte var gift med Brita Pedersdotter (Svärd) i hennes första gifte - i sitt andra var hon, enl. ovan,  gift med Olof Jönsson (Sluk),  rådman i Åbo. Järl Jönsson är densamme som ovan, dräparen av Harald Olofsson! Lasse Jönsson är, av mig postulerad, syssling till Harald Tyrilssons ff f, Jöns Olofsson i Sotiala. Jusse Pedersson har jag inte identifierat, men åtminstone 4 av 5 förrättare tillhör, eller har koppling till, släkten Sluk - under förutsättning att mina hypoteser är korrekta.
 
År 1490 får Peder och Mats Drake Koustar av sin mor Karin Pedersdotter (Svärd) [FMU4301].
 
Ca 1590 fick Henrik Eriksson till Sjölax, Joen Tyrilssons (Stålhandske) svåger, Koustar med sitt gifte med Elisabeth (Gustafsdotter) Fincke [Impola, s. 152]. Elisabeth Fincke var 5-männing med Joen och Harald Tyrilsson - ättlingar till Olof Pedersson Svärd.
 
Även om det är svårt att rekonstruera en ägarlängd för Koustar, så får man en ganska god uppfattning om vilka släkter som berörs - konturerna av ett släktkluster.
 
Bilden förstärks ytterligare om man inkluderar släkten Slatte. Gustaf Andersson Slatte var gift med Brita Pedersdotter (Svärd) i hennes första gifte (g.m. Olof Jönsson (Sluk) i Åbo, i sitt andra gifte, se ovan).  I detta äktenskap hade han bl.a. en dotter, Anna, vilken i sitt andra äktenskap, ca 1525, gifte sig med Erik (Nilsson) Sluk, fyrmänning till Harald Tyrilssons farfar, Nils Jönsson (Sluk) i Sotiala. En annan dotter, Ingeborg, gifte sig med Henrik Jönsson (Lapp). I detta äktenskap föddes Karin Henriksdotter (Lapp), vilken gifte sig med Nils Eriksson (Sluk) till Djäkneböle. I Henrik Jönssons (Lapp) andra äktenskap med Anna (Nilsdotter) Sluk föddes Anna Henriksdotter, vilken i sitt tredje gifte äktade Harald Tyrilsson (Stålhandske)!
 
Jag är medveten om att det är i princip omöjligt för någon att ta till sig ovanstående, om man inte är mycket familjär med de ingående 'pusselbitarna'. De explicita, såväl som de implicita, möter alla randvillkor jag i nuläget känner till - inklusive potentiella äktenskapshinder. (Tack, Urban!)
 
Syftet med inlägget är att åskådliggöra det stora antal kopplingar som föreligger mellan de berörda släkterna, speciellt kopplingen mellan Sluk och Stålhandske, och mellan Koustar i Kimito och Lagerlunda i Kärna i Hanekind hd.
 
Som en entusiastisk amatör är det lätt att överskatta kvaliteten på de hypoteser man själv ställer upp, men i det här fallet känner jag mig mycket säker på att ingen hittills presenterat en mer solid hypotes vad gäller släkten Stålhandskes ursprung. Därmed inte sagt att jag tror att den i alla delar är korrekt...
 
Den avgörande pusselbiten utgörs av Tyril Stålhandskes innehav av det av Olof Pedersson -  Tyrils av mig postulerade ff mf ff - till sin son Peder utfärdade pantbrev gällande ett gods i Koustar...
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-08-01 12:28)
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-08-01 12:32)