NULL Skriv ut sidan - Stålhammar

Anbytarforum

Titel: Stålhammar
Skrivet av: Anna Jonsson skrivet 2004-07-14, 12:18
Hej!  
 
Vi är ganska många som skulle vilja ha hammarsmeden Johan Jonsson Stålhammars ursprung utrett, men jag är skeptisk till om det verkligen rör sig om ett samband mellan smedsläkten och adelssläkten.  
 
Smeden Johan Jonsson Stålhammar återfinns i alla fall tidigast i Niklasdamm i Lungsund sn (Värmland), där han 1762 gifter sig med Kristina Larsdotter Bock (f. 1739 i Norums bruk, Nyed sn). Hans födelseår anges i de flesta husförhörslängder till 1730, men även året 1728 nämns - enligt dödbokens uppgifter är det dock mer sannolikt att han är född 1729.  Födelseorten nämns inte i någon av de längder där jag har hittat honom. Jonsson som patronymikon anges i flertalet längder, han omnämns också utan tillnamnet Stålhammar vid ett par tillfällen. Han är 1762 mästersven, men omnämns sedan alltid som (hammarsmeds-)mästare.  
 
Familjen flyttar omkring väldigt mycket, och jag har följt dem runt på sex-sju olika järnbruk i Värmland. Barnen är följaktligen också födda på dessa olika bruk - Lars Jansson Stålhammar är t.ex. född 1763 i Jonsbols bruk, Visnum sn, inte i Lungsund som det står i alla husförhörslängder.
 
Sist återfinns familjen alltså i Löfstaholms bruk i Lysvik, där Johan Stålhammar avlider 1794. Hans hustru avlider på samma bruk 1817. Men om hans ursprung vet jag inget annat om att hans far än att han måste ha hetat Jonas/Jon (vilket ju, märk väl, inte är att förväxla med Johan/Jan - det är stor skillnad på Jonsson/Jonsdotter och Jansson/Jansdotter!), och som sagt inte heller var han är född.  
 
Nu är jag som sagt lite skeptisk till att det skulle finnas ett samband mellan smedsläkten och den adliga Stålhammar-släkten, men om någon har något sådant uppslag eller andra ledtrådar om Johan Jonsson Stålhammar vore detta mycket intressant!  
 
Med vänlig hälsning
Anna Jonsson