NULL Skriv ut sidan - Strömberg

Anbytarforum

Titel: Strömberg
Skrivet av: Henrik Johansson Uppsala skrivet 2002-06-16, 15:58
Hej Niclas.
 
Man kan ej utläsa ur artikeln Den Dachbergska släktgraven i Byarums kyrka om Anders Persson var fogde. Man kan hitta mer fakta om man går till orginalskriften som inlämnades 1662 till lagmansrätten i Värnamo (om den finns kvar).  
 
Ett längre citat från artikeln följer:
På Byarums ägor intill skogen hade han låtit hugga nio stolpar, som framkörts till kyrkomuren. Dessa hade dock blivit våldsamt sönderslagna av drängar och knektar, som voro beväpnade med bössor, spjut och yxor och som anfördes av Per Gudmundssons kiännesson Anders Persson jämte gårdsfogdar på Gärde och Nydala. Troligen skedde detta i samband med den första hustruns död.  
 
Hypotesen att denne Andres Persson är densamma Anders P som var fogde i Västra härad låter intressant. Det är något man bör forska vidare på.
Jag skulle kunna sända över artikeln om du E-postar din adress till mig.
 
När det gäller Peder Gudmundsson Strömbergs syskon, så känner inte jag till en enda. Det verkar dock som Gudmund Gudmundsson skulle kunna vara en broder. Domboken där Per och Gudmund noteras skulle kunna ge mer information. Jag vet ej om du studerat detta dombokssmål ingående, för ofta så noteras släktskapet mellan människorna som förekommer här.
 
Mvh
 
Henrik Johansson